Italvolt планира да стартира производство на литиево-йонни батерии за електромобили през втората половина на 2024 г., информира италианското издание Money, цитирано от БТА.
Това ще е гигазавод с 3000 служители на площ от 1 милион квадратни метра. Италианската компания е основана от шведския предприемач Ларс Карлстрьом. Тя ще използва съоръжение на Olivetti в Скарманьо (край Торино).
Гигазаводът ще е най-големият в Европа и ще има производствен капацитет от 45 гигавата на година, като ще може да се увеличи до 70 гигавата. Инвестицията е за 3,4 милиарда евро.
Стартъпът Italvolt е придобил терените през септември 2021 г. от фонда Monteverdi, управляван от Prelios - компания за недвижими имоти, бивше подразделение на Pirelli.
Карлстрьом не крие задоволството си пред сайта askanews.it, говорейки за причините, които са го подтикнали да инвестира в Италия.
Италианският Север е от стратегическо значение за контрола върху цяла Южна Европа, в която към днешна дата няма проекти за гигазаводи, отбелязва Карлстрьом. Гледайки напред, трябва да имаме предвид, че с развитието на електрическите автомобили търсенето на батерии ще надвишава предлагането, добавя той.
Не можем да разчитаме само на азиатското производство и заради въпроса с логистиката: транспортът генерира замърсяване. През 2024 г., когато започнем производство с мощност от 45 гигаватчаса, ще сме в състояние да произвеждаме от 400 000 до 700 000 батерии годишно. Те ще се увеличат, когато достигнем пълна мощност от 70 гигаватчаса, прогнозира шефът на Italvolt.
Карлстрьом приветства добрия прием от италианските институции. В страната той срещнал много по-голяма подкрепа и интерес, отвъд очакванията си.
За да разработи проекта е сключил партньорство с Comau - производител на роботозирани машини за автомобилостроенето. Шведът ще се занимава със съоръженията за производство на батерии, а гигантът в автомобилния дизайн Pininfarina ще следи строителството на завода.
Централна роля в изпълнението на проекта ще има и сътрудничеството с университети като Политехническия в Торино, с който съвместно се разработват батерии. В гигафабриката няма да се произвеждат само батерии за автомобили, а ще се акумулира и енергия от възобновяеми източници.
За да финансира италианския си проект, Карлстрьом обеща през февруари дa се раздели с акциите си в британската компания Britishvolt, създадена от него за построяването на гигафабриката с мощност от 35 гигаватчаса в Блит, Нортъмбърланд, в която той вече няма управленски роли.
През март британският стартъп на шведския предприемач сключи договор с Aston Martin.
Ще се концентрирам върху Италия и Italvolt, където до този момент съм инвестирал 5 милиона евро, и ще бъда президент и изпълнителен директор, заяви той тогава.
Гигафабриката привлича много инвеститори, като идеята е компанията и бордът да са изцяло италиански. Същото се отнася и за доставчиците. Шведският предприемач следи внимателно и съюза между Франция и Германия за синергия в производството на батерии - Battery Alliance.
Познавам много добре съюза и ще се радвам да сме част от него. Сред потенциалните клиенти на Italvolt изпъква Stellantis, който контролира Comau. Към момента обаче няма конкретно споразумение. Ще се радваме да правим батерии за тях, това е много важно за нас, но поддържаме контакти и с други автомобилостроители, уточни инвеститорът.
Ларс Калстрьом не се задоволява с Италия и Великобритания. Предприемачът вече обяви строителството и на друга фабрика за батерии за автомобилната промишленост, този път в САЩ. Тя се нарича Statevolt и ще изгради съоръжението си в Имперската долина в щата Калифорния. То ще бъде с мощност 54 гигаватчаса годишно, което ще е достатъчно за около 650 000 електрически возила.