П очти всички електромобили днес използват 400-волтова архитектура, включително и представеният вчера BMW i7 (през 2025 г. трябва да се появи New Klasse на нова платформа и 800 волта). Единствените, които стъпват на 800-волтова архитектура, са Audi e-tron GT, Porsche Taycan, Hyundai IONIQ 5 и Kia EV6. На пазара е и Lucid Air, който използва 900-волтова архитектура.
Големият волтаж дава на тези електромобили едно основно предимство – скъсяване на времето за зареждане. Всички изброени модели могат (теоретично) да се зареждат с до 350 kW, но единствен това успява да прави Lucid. Porsche Taycan се зарежда с пикова мощност 270 kW, Kia EV6 го прави с 240 kW.
Но нещата няма да останат така още дълго, твърди доклад в Automotive News. Доставчиците вече работят по 800-волтова технология, която планират да започнат да доставят на производителите от 2025 г. Изданието цитира Дирк Кеселгрубер, шеф на департамента за електрическо задвижване на GKN, един от големите доставчици в индустрията.
През 2025 г. голяма част от технологиите, излизащи на пазара ще са 800 волта. Смятаме, че това ще стане масово, Hyundai доказа, че може да е ценово конкурентен. 800-волтовата архитектура е нещо наистина сериозно.”
Тази тенденция е потвърдена от други двама високопоставени мениджъри във веригата за доставки, а именно Александър Райх, шеф в електронния гигант Vitesco, както и Хари Хустед, технически директор в BorgWarner.
800-волтовият сектор нарасна по-бързо от очакванията ни преди няколко години, виждаме голям интерес от нашите клиенти,” казва Хустед.
Очевидното преимущество на 800-волтовата архитектура е теоретичното намаление с 50% на времето за зареждане на батерията. Александър Райх коментира:
Удвоявайки волтажа, зареждате два пъти повече енергия. Няма нужда да гарантирате 1000 км пробег на електромобила, ако времето за зареждане е достатъчно бързо.”
Изглежда, че има консенсус както сред автомобилните производители, така и сред доставчиците, че бъдещето на електромобилите е 800 волтово, въпреки че някои компании разглеждат смяната на батериите като средство за неутрализиране на чакането за зареждане. Но ако в не много далечно бъдеще можете да зареждате за съизмеримо време на това, за което се зарежда гориво, то смяната на батерии би била излишна, да не говорим, че е доста скъпа за осъществяване идея.