Е вропа ще е първият континент, който ще забрани продажбата на конвенционални автомобили с ДВГ в полза на електромобилите. Континентът иска СО2-неутралитет, иска да е зелен, модерен, развит. Но Европа е бавна във взимането на решения, а бюрокрацията в Брюксел нееднократно е доказвала, че може да бъде и ръчна спирачка, а не ускорител на процеси.
Сега Financial Times пише, че Volkswagen е поставил на пауза пановете си за изграждане на няколко завода за батерии в Източна Европа, давайки приоритет на завод в САЩ, където в сила ще влезе Inflation Reduction Act. Този план, съвсем накратко, предвижда отпускането на стотици милиарди на производителите, чийто електромобили са произведени в САЩ, както и на производителите на батерии. Както предава Autotomotive News, FT изчислява, че голям завод за батерии в Щатите би донесъл на концерна 9 до 10 млрд. евро под формата на инвестиции именно от въпросния Inflation Reduction Act.
Говорител на VW отговаря, че компанията все още оценява възможните локации за следващите заводи в Източна Европа и Северна Америка, без да е взето окончателно решение. По-важното е следното уточнение.
Придържаме се към плана си да построим батерии за около 240 GWh капацитет в Европа до 2030 г., но за това се нуждаем от точните законови рамки. Затова ще изчакаме да видим какво ще донесе така нареченият EU Green Deal."
През 2021 г. VW обяви, че ще построи 6 завода за батерии в Европа, като се спрягаха имената на Унгария, Полша, Словакия и Чехия. Първият ще бъде открит тази година в Швеция като съвместно дружество с Northvolt, в което VW има 20%. Втори ще бъде изграден в Германия с китайската Gotion High-Tech, в която VW има 26% дял. Трети е планиран за Сагунто, край Валенсия, със старт на производството през 2026 г.
Членът на борда на директорите Томас Шмал изказа мнение в LinkedIn миналата седмица, че Европа рискува да загуби „надпреварата за милиарди инвестиции, които ще бъдат решени в следващите месеци и години”. А те се решават от атрактивните условия, предлагани от IRA.
Шмал е участват в дискусия с ЕС чрез European Battery Alliance. Темата е засягала условията, от които се нуждае Европа за производство на батерии. Сред тях се нареждат държавна помощ като тази в Китай и Северна Америка, стратегия за суровините и достъпна възобновяема енергия.
На този фон Northvolt още не е решил дали да строи нов завод в Германия или първо да се разшири в Северна Америка. А Tesla директно стопира първоначалните планове да произвежда батерии с капацитет 50 GWh годишно, вместо това ще премести производството в родината.