К ъм днешна дата американците вървят с много по-бавни темпове при електрификация на автопарка в сравнение с Китай и Европа. Но процесът е в ход, а съдейки по обявените планове, то САЩ нямат намерение да изостават дълго време. През миналата година бяха обявени редица планове за изграждане на заводи за производство на батерии.
Тези планирани инвестиции в нови производствени мощности възлизат на $73 млрд., три пъти повече спрямо 2021 година.
Това значи, че компаниите искат да намалят своята зависимост от Китай, но също така ще дадат сериозен тласък за по-бързото разгръщане на електрическата мобилност в Щатите. За това трябва да помогне и спорния Inflation Reduction Act, който ще поощри производителите, които произвеждат своите електромобили (и части за тях) в Америка.
Масивните инвестиции в нови заводи за батерии означават също, че САЩ са на прага на нова индустриална революция, което е добра новина за икономиката. Новите заводи може да създадат до 150 000 преки работни места, смята Анализаторът Том Тейлър от Atlas.
Инвестициите в тези заводи представляват едни от най-големите (ако не и най-големите) в историята на някои щати, предимно югоизточните, където се оформя т. нар. бетариен колан.
Но всичко това е съпроводено и със специфични проблеми. През миналата година Мари Бара, изпълнителен директор на GM, се оплака пред инвеститорите, че новопостроеният им завод в Охайо не може да заработи на пълни обороти. Причина за това е липсата на работници и по-дълго от очакваното обучение на персонала.
Но целият този процес тепърва предстои да бъде проследен, защото към днешна дата обявените инвестиционни намерения за изграждане на нови заводи за батерии в САЩ възлизат на 128 млрд.