Д испутът „За” или „Против” електромобилите започна с появата на първите серийни електрически модели. Оттогава датира и спорът за реалните екологични ползи от е-колите, като не са никак малко научните статии, че електромобилите в действителност замърсяват природата повече от конвенционалните автомобили.
На дневен ред е ново проучване, публикувано в Nature, което твърди, че електрическите автомобили са по-екоцелесъобразни – в повечето случаи.
Статията е много техническа, в което ще се убедите, ако отворите линка по-горе. Общият извод е, че през 2015 г. „шофирането на електромобил (средно) е имало по-ниска интензивност на вредните емисии през целия жизнен цикъл на модела спрямо шофирането на нов бензинов автомобил.” Изводът зависи от това колко „зелена” е енергийната мрежа на страната.
Какво се случва с електромобилите в студено време (в цифри)
Проучването стига до извода, че, средно „дори много неефикасен електромобил… ще е по-малко СО2 интензивен от много ефикасен бензинов автомобил… ако СО2 интензивността на енергийната мрежа е под 700 gCO2e kWh−1.”
Авторите обобщават, че електрическите автомобили (в общия случай) отделят по-малко вредни емисии през целия си жизнен цикъл от повечето бензинови автомобили, като този извод остава „стабилен на вариации на несигурни емисии в процеса на производство, като тези при производството на батериите за електромобилите.”
Проучването казва, че тези твърдения важат за 53 от 59 световни региона, което представлява около 95% от света.
Сметките на VW: електрическият ID.3 е по-евтин от бензинов или дизелов Golf
Учените добавят, че електромобилите отделят средно с 31% по-малко емисии на километър спрямо автомобили с бензинови двигатели. В страни като Франция и Швеция, които добиват по-голямата част от електричеството си от атомни централи и възобновяеми източници, горният процент може да достигне до 70.
През 2015 г. е-колите са били „почти винаги” по-ефикасни от бензиновите им събратя в Северна Америка, както и в голяма част от Африка и Южна Америка. Електромобилите, обаче, са били по-замърсяващи от бензиновите модели в няколко държави, сред които Индия, Полша и Чехия, където много силно се разчита на въгледобива.
Audi: 5 електромобила и 12 плъг-ин хибрида до края на 2020-а
Говорейки пред BBC, водещият автор на проучването д-р Флориан Кноблош от Nijmegen University в Нидерландия казва: „Идеята, че електрическите автомобила може да увеличат замърсяването, е абсолютен мит. Дори в най-лошия сценарий ще има намаляване на вредните емисии в почти всички случаи.”
Най-странните автомобилни патенти
Covid-19 нанася съкрушителни удари на автомобилната индустрия