Цените на електромобилите растат, но клиентите плащат по-високата цена

Няма връщане назад, повратната точка в потребителското мислене е премината, казват анализатори

Зареждане електромобил човек

iStock

Ц ените на електромобилите стават още по-високи, а прогнозите са, че това няма да свърши скоро, най-малкото няма да поевтинеят в следващите години, каквито надежди имаше.

Въпреки това клиентите по цял свят са все по-склонни да плащат тези по-високи цени, показва анализ на агенция Ройтерс”.

Предизвикателствата са ясни - след пандемията (а тя още не е завършила) настъпи война, цените на суровините растат, а санкциите срещу Русия също не помагат, тъй като страната е основен производител на нужни за батериите материали.

Тази година средната цена на литиево-йонна батерия на киловат-час е 160 долара. А през миналата година е била $105. Твърди се, че това съотношение още ще върви нагоре.

Показателен е примерът с Китай - най-големият автомобилен пазар в света и най-големият за EV. Най-продаваният електромобил там - Hongguang Mini, е поскъпнал с близо 1500 долара, което е равно на 30 на сто от цената му.

Същевременно обаче цените на бензиновите и дизелови колонки също вървят нагоре - като в игра. Това стряска хората още повече. Към лошата тенденция се прибавя желанието на много хора да скъсат с тази зависимост. А не бива да се пренебрегва и факторът “екология” - много млади хора искат да загърбят замърсяващия двигател с вътрешно горене, твърди “Ройтерс”.

Производителите от лидера в сегмента Tesla, до китайския SAIC-GM-Wuling (който прави въпросния Hongguang Mini) вдигат цените вече няколко пъти от началото на 2022 г. В някои страни и за някои модели - с двуцифрени стойности.

За жалост не се вижда стабилизиране на цените скоро, поради което компаниите трябва да вземат сложни решения, казва Анди Палмър, шеф на словашката компания за батерии InoBat.

Шефът на технологиите в Mercedes-Benz Маркус Шефер уверява, че “маржовете трябва да бъдат запазени”.

Но ето и любопитните числа. За първите три месеца на тази година продажбите на електромобили в световен мащаб са скочили с близо 120 процента. Китайските компании Nio, Xpeng и Li Auto са регистрирали рекорди. Както и Tesla със своите 310 000 возила. Постижението на компанията на Илон Мъск щеше да е още по-голямо, ако не бе затворен заводът в Поднебесната империя като част от анти COVID мерки.

Венкат Сринивасан, директор на специализиран енергиен и научен център в държавната ANL латоратория в Чикаго, говори за различни изражения на повратна точка в потребителското мислене по отношение на електромобилите и конвенционалните коли. Сред тях са емоционални и психологически фактори - те са в основата, според него, хората да искат да плащат значително по-високата цена за EV.

Колкото го посочения по-горе пример за средна цена на батерия на киловат-час, през 1991 г. тя е била 7500 долара, а през 2021 г. - $105.

Според някои експерти, цитирани от Ройтрес, цените на батериите ще останат високи и за следващата година, но след това може да се очаква промяна надолу. Положително влияние могат да се окажат огромните инвестиции, които производителите правят и за които и carmarket.bg ви информира в последните седмици.

Те се изразяват в заводи за батерии, съвместни дружества, договори с гиганти в минното дело (концерни като Tesla намериха спесение в договори с фирми от Латинска Америка например - за да не са зависими от Русия), разработки на следващи поколения клетки…

Диверсификация по отношение суровините може да реши много от проблемите.

Оптимистично звучи прогноза на консултанта Прабхакар Патил, бивш изпълнителен директор на LG Chem - поевтиняване може да се очаква най-късно до края на 2023 г.

На същото мнение е и Изобел Шелдън, заемаща мениджърска позиция в компанията Britishvolt, която се надява новият й завод за батерии в Североизточна Англия да заработи от 2024 г. Трябва да се изчакат поне 12 месеца за стабилизиране, така й казали производители на суровини.

Други експерти уверяват, че търсенето на електромобили расте по-бързо, отколкото повечето хора си дават сметка, като случващото се с горивата се е оказало повратната точка.

Крис Бърнс, изпълнителен директор на Novonix, базиран в Халифакс доставчик на материали за батерии, също се спира на фактора “мисъл за планетата”. Нещо, което не е широко застъпено в България, но не и в развитите страни.

Според него може и никога да не видим прогнозирани стойности от 60-80 долара на батерия за киловат-час. Но това не означава, че адаптацията към EV ще бъде забавено, завършва той.

Ройтерс

електромобили в България цени на бензина суровини за батерии материали батерии с твърд електролит тенденции потребителско мислене