BMW и Toyota бяха прави: 100% EV е грешка

Тяхната стратегия да запазят ДВГ започва да се изплаща

Мартин Дешев,
BMW Toyota водород горивни клетки

BMW

Д окато много от големите световни автомобилни производители побързаха да обявят краен срок на двигателите с вътрешно горене (ДВГ), два световни гиганта – BMW и Toyota – избраха по-премерена, многопосочна стратегия. Последните пазарни промени, включително забавящото се търсене на електромобили и инфраструктурните предизвикателства, показват, че тяхната предпазливост е била основателна, което им дава ясно конкурентно предимство пред конкурентите, които „заложиха всичко“ EV, отбелязва Motor1.

И двете компании обосноваха отказа си да се втурнат изцяло в EV с аргумента, че електрическите превозни средства не са универсално решение, подходящо за всеки пазар или клиент. Фактори като високата цена на EV, липсата на стабилна инфраструктура за зареждане в обширни региони и желанието за избор на клиента подхранваха предпазливия им подход.

Основната стратегия на BMW, „Силата на избора“, е доказателство за тази философия. Компанията продължава да инвестира сериозно в своята гама от ДВГ, преработвайки високопроизводителните си двигатели, за да отговарят на бъдещите емисионни норми.

Дори дизеловият двигател не изчезва, като това ще бъде потвърдено за следващото поколение X5 през 2026 г. Едновременно с това BMW прави значителен тласък в електрификацията със специалната платформа Neue Klasse, но е важно да се отбележи, че ще продължи да предлага бензинови, дизелови и plug-in хибридни опции, наред със своите електрически превозни средства. Компанията е и силен поддръжник на водородните горивни клетки, технология, която разработва съвместно с Toyota.

Toyota, най-големият автомобилен производител в света и пионер в хибридните технологии, подкрепя „многопосочен“ подход. Акио Тойода отдавна твърди, че електрическите превозни средства няма да надхвърлят 30% световен пазарен дял.

Вместо да се откаже от ДВГ, Toyota разработва нови бензинови агрегати, оптимизирани за редица алтернативни горива, включително синтетични, био-базирани и дори водородни. Тази нова архитектура е проектирана да се интегрира безпроблемно в приложения за хибриди, plug-in хибридни и горивни системи с водород, което доказва, че двигателите с вътрешно горене все още имат жизнеспособно бъдеще.

Успехът на компанията, особено скокът в продажбите на хибриди по време на неотдавнашното забавяне на пазара на електрически превозни средства, потвърждава дългогодишната ѝ вяра в предлагането на разнообразни възможности за задоволяване на нуждите на глобалните потребители. Чрез поддържане и модернизиране на своите предложения, докато разработват електрически и водородни технологии от следващо поколение, BMW и Toyota избегнаха огромните, внезапни инвестиционни капани, пред които са изправени конкурентите.

Тяхната балансирана инженерна стратегия им позволява динамично да се адаптират към променящото се пазарно търсене, гарантирайки, че ще останат актуални и печеливши по време на автомобилния преход. „Не вярваме в бъдеще, в което едностранни регулации ограничават избора. Като самостоятелна технология, EV води към задънена улица и това вече е ясно. Разликите, дори само в рамките на Европа, са твърде големи. Европа се нуждае от работеща на топ ниво автомобилна индустрия. Ние се борим за това и ще се съпротивляваме срещу негативните развития“, казва главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе.

ДВГ електромобили електрически автомобил Toyota BMW автомобили коли