Н овото нормално ме кара да се озъртам за вируси, докато похапвам пица в любимото ми заведение. Новото нормално ме кара да се ваксинирам, за да не се озъртам за вируси по време на любимото ми занимание в ресторант. Новото нормално е в холивудските филми да има квоти за расово разнообразие, за да участваш в рулетката за „Оскар”-ите. Новото нормално е токовият удар, покосил автомобилния свят.
Зад волана на BMW iX3
Политиците казаха хоп и всички трябваше да скочат, за да могат да отговарят на строгите екологични стандарти и да си спестят стотици милиони евро глоби. Затова и темата електрификация е основната, която се коментира и която вълнува фенове и клиенти. Доказа го изминалата година, а аз смятам, че през всяка следваща тази тенденция ще става все по-изразена. И да, България е извън всякакви тенденции по тази тема, но това не значи, че електрическите автомобили не вълнуват потенциалните клиенти и автомобилните фенове, напротив.
Не бих си позволил да правя никакви политически агитации, но една партия е вкарала в програмата си 5000 лв. субсидия за покупка на електромобил. Да видим.
Лично аз също съм подвластен на новото нормално, свързано с автомобила. Следя с огромен интерес случващото се в индустрията и спокойно мога да заявя, че няма официално прессъобщение, в което да липсва думата „електрификация”. Тя ме дразни, но по-точно определение за токовия удар, поразил моделните гами на различните производители не мога да открия.
Използват го самите компании, а само преди дни шефът на BMW си позволи да каже нещо, което се случва доста рядко. Той прогнозира, че Tesla може да загуби лидерството си при електромобилите. Като причина за това Ципсе изтъкна факта, че утвърдените марки започват да бълват цели гами от нови електрически модели.
За създаването на изкуствения звук за движение с ниска скорост баварците са потърсили услугите на филмовата легенда Ханс Цимер.
BMW не прави изключение. През тази година баварците искат да увеличат продажбите на електрифицирани автомобили с над 50%. През миналата година марката е продала близо 193 000 такива (електрически и плъг-ин хибриди). Проблемът е, че не се казва какъв е точният брой на чистите електромобили, но той не е висок. Причината е, че такъв бе само i3. Но картината в моделната гама на баварците започва да се променя, при това именно iX3 е първият в редицата нови електрически модели, които очакваме съвсем скоро. Тази година ще бъдат лансирани още BMW iX (познат като iNEXT доскоро) и BMW i4, а в последствие към тях ще бъдат добавени електрически версии на Х1, Серия 5 и Серия 7. До края на 2023 г. компанията ще лансира 13 електрически и плъг-ин модела.
Литиево-йонната батерия с използваем капацитет 74 kWh захранва един електромотор на задната ос, като WLTP цикълът дава пробег до 460 км. Но реалната картинка е по-различна.
Но всичко по реда си. Сега на дневен ред (поне до появата на iX) е iX3. Това е първият модел от политиката на BMW, който предлага на клиентите си абсолютно цялата палитра от възможности за задвижване: бензин, дизел, плъг-ин хибрид и изцяло на ток. Такива ще са всички гореизброени модели (без iX), като тази политика на BMW ще важи поне до 2025 г.
BMW 330e Touring е перфектната комбинация (тест драйв)
Peugeot 3008 e обект на желание (тест драйв)
Горните факти поставят новия модел в пряк дуел с Mercedes EQC и Audi e-tron, но не и срещу Jaguar I-Pace, който е замислен от самото начало като електрически автомобил. Но тук трябва да отбележим и една основна разлика с другите два германски конкурента, а именно фактът, че iX3 е само един мотор и само задно задвижване.
Новият iX3 не се различава драстично от конвенционалните си събратя. Електрическата идентичност на модела се определя от решетката, синия цвят и някои дребни детайли, както и аеродинамичните джанти (те са с 15% по-леки от традиционните лети джанти), които са с 5% по-аеродинамични и добавят около 9 км пробег.
Фактът, че iX3 споделя почти всичко (без задвижването естествено) със стандартния Х3 е от плюс за производителя, но същият този факт носи със себе си и някои минуси: не се отваря допълнителен обем в багажника, по-важното е, че не са отваря допълнителен вътрешен обем, а единият електромотор го поставя зад преките му конкуренти като динамика.
Също както в екстериора, така и в интериора за електрическото задвижване на новото BMW iX3 подсказват дискретни сини акценти. Това далеч не означава, че нещо му липсва, но допълнителното вътрешно пространство, което се асоциира с електромобилите, построени на специално предназначена за целта платформа тук го няма.
Но задължително ли трябва да се следват всички пазарни тенденции, за да си успешен? Този автомобил е за хора, които търсят практичен кросоувър, който е и електрически. А BMW определено знае да прави практични и комфортни кросоувъри.
KIA (д)е-Niro снима нов блокбастър (тест драйв)
Електрифициран Haute Couture с DS 7 Crossback (тест-драйв)
Също толкова важен е и фактът, че с този модел, който между другото се произвежда в Китай, дебют прави петото поколение на технологията еDrive. Какво ще рече това? Електромоторът, управляващата електроника и трансмисията за пръв път са разположени в централен корпус. Електромоторът на новотоiX3 работи на принципа на синхронните електродвигатели без магнити. Конструктивният принцип на синхронния електродвигател позволява пълен отказ от използването на редки метали. Енергийната плътност на електромотора е повишена с 30% спрямо досегашните напълно електрически автомобили на BMW Group. Коефициентът на полезно действие вече достига до 93% срещу около 40% при двигателите с вътрешно горене.
Новото задвижване развива максимална мощност от 210 кВт/286 к.с., както и максимален въртящ момент от 400 Нм, осигуряващи ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,8 секунди. Това ускорение е на нивото на BMW X3 30i с конвенционално задвижване. Максималната скорост е електронно ограничена до 180 км/ч. Тези динамични параметри поставят iX3 зад преките му германски конкуренти, без въобще да намесваме тук името на Tesla. Но въпреки че ускорението до 100 км/ч трае 6,8 секунди, усещането в автомобила е за много по-висока динамика, тъй като реакцията при натискането на педала на газта е мигновена.
Благодарение на ниското монтиране на батерията, центърът на тежестта на BMW iX3 е разположен със 7,5 см по-ниско в сравнение с вариантите с конвенционално задвижване. Това прави модела изключително стабилен в завой (умишлено се качих на Витоша за 2-3 завоя), което дори граничи с абсурда за този тип автомобили (и с тегло около 2,3 тона). И макар да е само със задно, iX3 е супер стабилен и генерира огромно сцепление. За това „вина” носи и серийното адаптивно окачване с амортисьори с електронно управление, чиито характеристики се адаптират към съответната настилка и ситуацията на пътя.
За 50 минути заредих 8 kWh на точката с капацитет 22 kW, тъй като 50-ката бе заета в началото, а аз изпуснах момента, в който колегата е потеглил.
С бруто енергийния си капацитет от 80 кВтч, от който се ползват 74 кВтч, както и благодарение на високата ефективност на задвижването новото BMW iX3 постига пробег от 460 километра в тестовия цикъл WLTP. При свързване към бързи зарядни станции с прав ток могат да бъдат постигнати зарядни мощности до 150 кВт. По този начин високоволтовата батерия може да бъде заредена до 80% от пълния си капацитет за 34 минути.
Реалната ситуация обаче е по-различна. Аз взех автомобила напълно зареден, като борд компютърът показваше възможен пробег от 319 км. На следващия ден потеглих към Пловдив при оставащ пробег от 305 км, валящ сняг и температура 1⁰С. Между първата и втората отбивка за влизане към Пловдив на таблото се изписваше пробег от 255 км, което ме накара да помисля, че ще мога да се върна в София без зареждане.
Но добрият ми усет ме накара да спра на бензиностанцията между двете отбивки, където има зарядна станция (безплатна за час). Наложи се да включа зарядното с 22 kW (бяха ме изпреварили за 50-ката), като за 50 минути заредих 8,16 kWh.
На тръгване от Пловдив на таблото се изписваше 254 км пробег, което предизвика доволна усмихва. Но това ми задоволство трая много кратко време.
Пробегът започна да се върти надолу като брояч на "копърка", като още преди тунел „Траянови врата” се включи предупреждението, че ми остават 60 км. За мое щастие след това следват доста спускания, така че успях да се прибера пред нас при оставащи 49 км пробег.
Новият Hyundai Tucson е призван да впечатлява (тест драйв)
Тестваме атрактивния и различен VW Arteon Shooting Brake
На отиване към Пловдив си позволявах да вдигна до 125 км/ч, но на връщане не съм качвал над 115 км/ч (дори през повечето време се движих с 90 – 110 км/ч), като при малкото изпреварени камиони (а аз бях изпреварен дори от Citroen C1) и автомобили ме присвиваше гърлото. По-бавно не си спомням да съм се движил някога, беше истинско изпитание за нервите ми. Крайният резултат е, че изминах 315 км (със зареждане, без включване на А/С) и ми останаха 49 км пробег за града, като на магистралата стигнах и до 29 kWh/100.
iX3 предлага адаптивна рекуперация, която работи със сигнали от навигационната система (за приближаване на кръстовища, остри завои и скоростни ограничения) и радарните сензори (за трафика пред вас).
Такова смятане и тревожно гледане в таблото не би ми се наложило с X5 xDrive 30d (286 к.с., 6,1 сек до 100 км/ч), чиято цена започва от 137 000 лв. с ДДС, със седем повече от стартовата на iX3 (129 000). В града и извън него при променящ се релеф - да, но все още магистралата не е мястото за този (а и повечето други) електромобил.