280 млн. е-колела намаляват много повече потреблението на петрол спрямо всички EV

Много повече е меко казано, говорим за 4 пъти по-ниско потребление на нефт спрямо всички електрически автомобили

Пламен Георгиев,
велосипеди колелета колело

iStock

К ачвам се в автомобила, за да отидем да напазаруваме, да оставим децата на детска градина или училище. Но докато колата е удобство, пътуванията на къси разстояния са най-вредните за замърсяване на околната среда, а за вашия джоб носят най-голям разход на гориво.

Почти половината (44%) от всички пътувания на австралийците са с кола и под 10 км. От дневните 4,2 млн. автомобилни пътувания в Пърт, 2,8 млн. са на дистанция под 2 км.

Това е често срещано в богатите държави. В САЩ цели 60% от всички пътувания с кола са на разстояние под 10 км.

Тогава? Логичният отговор за мнозина вероятно е електромобилът. Но, за кратки пътувания, електрическият велосипед или мотопед може да е по-доброто решение за личните ви нужди – и за планетата. Причината е, че тази форма на транспорт, позната като електрическа микромобилност, е по-евтина за купуване и използване.

Но има и нещо повече: те намаляват потреблението на нефт четири пъти повече от всички електрически автомобили по света.

По пътищата в света има малко над 20 млн. електромобила и 1,3 млн. ел. автобуса, вана и камиона. Но тези цифри са нищо на фона на 2- и 3-колесните електрически возила, чиято бройка се изчислява на 280 млн. (ел. велосипеда, скутери, мотоциклети и триколки).

Те намаляват дневното потребление на петрол с 1 млн. барела – около 1% от общото световно потребление, изчислява Bloomberg New Energy Finance.

Къде са електромобилите? Мнозина смятат, че те са „сребърният куршум” за справяне със злото. Да, отделят по-малко вредни емисии, ако се зареждат със зелена енергия – още по-малко, но все пак отделените емисии до стъпването им на пътя са огромни, ползват изкопаеми метали за батериите си, черпят електричество, което в повечето случаи е „черно”. Без някой да отрича, че в течение на жизнения си цикъл те са много, много по-чисти от аналогичен модел с ДВГ. Да не говорим, че експлоатационните им разходи са много по-ниски. Но пък са скъпи за закупуване.

Проблемът на всичко това е, че много често в колите (било то с ДВГ, било то на ток) пътува само един човек, а истинската революция в транспорта ще дойде с преосмисляне на начина ни на предвижване в градовете.

Тук идват електрическите велосипеди и мотопеди, които изразходват много по-малко енергия за превоз на един или двама човека. Ако човек се движи 20 км на ден с е-колело, пет дни в седмицата, разходът за зареждането ще е около $20… годишно.

И никой не говори да се движим с е-колелета до морето, тяхното приложение е в града, където замърсяването е най-сериозно. Тяхната истинска стойност е в придвижването на къси разстояния, при които вероятно бихте стигнали дори по-бързо спрямо движението с кола.

Проучване за е-скутерите във Великобритания казва, че тези пътувания генерират 45% по-малко СО2 от алтернативите. Американско изследване стига до извода, че ако пътуванията с е-велосипеди достигнат 11% от всички автомобилни пътувания, транспортните емисии ще паднат с около 7%.

Анализи казват, че световното потребление на петрол ще достигне своя връх през 2028 г., когато ще се изразходват по 105,7 млн. барела дневно, след което ще започне да спада, твърди International Energy Agency.

Електрическите автомобили ще имат своята роля за намаляване на това потребление, но електрическата микромобилност ще да е още по-ефективна в това редуциране на нуждата от петрол, тъй като това е много, много по-евтин начин (може би дори по-бърз) за придвижване в града.

велосипеди скутери мотопеди Bloomberg New Energy електромобили в България петролен гигант нефт