Fiat Chrysler Automobiles FCA и PSA Group (Груп ПСА е френска автомобилостроителна компания, притежаваща марките Пежо, Ситроен, DS, Опел и Воксхол Мотърс) потвърдиха, че водят преговори за сливане, които може да доведат до формирането на четвъртия по големина автомобилен концерн.
Тези преговори вървят на фона на опита на водещите производителите в света за преструктуриране на бизнесите си, тъй като разходите растат, а световните продажби спадат.
Потвърждението от двата концерна дойде, след като The Wall Street Journal съобщи пръв за това. Но никой от тях не даде повече подробности.
Напомняме, че FCA водеше същите преговори с Renault Group, но тогава политиката взе връх и този съюз не можа да се осъществи. Много е вероятно и сега политиката да окаже сериозна тежест върху тези процеси.
Към този момент, поне според източник на The Wall Street Journal, PSA и Fiat Chrysler обсъждат пълно сливане с равно разпределение на акциите между двете страни. Ако това се случи, шефът на Peugeot Карлос Тавареш ще оглави новия Алианс като изпълнителен директор, докато Джон Елкан, големият човек в италиано-американския концерн ще поеме ролята на председател.
Роди се звезда: тестваме новото Peugeot 208
Напомняме, че FCA имаше сондажи по-рано тази година за евентуално сливане с Peugeot, за което отново бе съобщено от The Wall Street Journal. Но Елкан смяташе, че сделка с Renault би осигурила повече синергии и по-добро географско покритие. Такава, както се разбра, не бе възможна.
А междувременно напрежението върху Джон Елкан расте. Същият води и Exor NV, холдингова компания, чрез която фамилия Аниели държи 29% дял в Fiat Chrysler. Въпросната компания води политика на диверсификация през последните години, за да намали зависимостта си от FCA. Exor купи застрахователна компания през 2015 г., като е собственик и на 23% от дяловете на Ferrari.
Според източник на изданието, миналата сряда Exor е свикал събрание на борда на директорите. Същият ден е имало такава среща на PSA близо до Париж.
За момента все още сме далеч от евентуална сделка. Peugeot и Fiat Chrysler са основни играчи в Европа, а сливане между тях може да срещне сериозни регулаторни трудности.
В същото време китайските и френските дялово в Peugeot вероятно ще привлекат вниманието на властите в САЩ, където Committee on Foreign Investment би имал сериозни възражения при евентуално обединение между китайски и американски активи. Знаем, че администрацията на Тръмп води търговска война с Китай, но от друга страна Dongfeng Motor Group Co. има само 12,2% дял във френския производител.
Ако това сливане се осъществи, то ще се формира четвъртият по големи автомобилен концерн. Миналата година двата концерна са продали общо 8,7 млн. автомобила, а General Motors 8,4 млн.
До челото има доста голяма разлика. Volkswagen AG продаде 10,8 млн. превозни средства, почти толкова реализираха Renault, Nissan и Mitsubishi Motors Co., а Toyota Motor Corp. достигна 10,6 млн.
Volkswagen може да заобиколи Балканите и Турция