Джеръми Кларксън вече не се интересува от нови автомобили. Ето защо

Джеза даде напоително интервю с присъщите му хапливи коментари, от което става ясно защо стария му Range Rover и Jag F-Type са му достатъчни

Пламен Георгиев,
Джеръми Кларксън

Getty

Д остигнаха ли вече върха си на развитие? Това е въпрос, който касае автомобилните фенове по света. Джеръми Кларксън говори надълго и широко по темата с автомобилния журналист, колекционер и фермер Хари Меткалф в YouTube канала на последния – Harry’s Garage.

С новите модели, които постоянно надебеляват, въоръжават се с повече технологии – включително системи за активна безопасност и асистенции – и огромни сензорни екрани, често хората си спомнят с носталгия за времената, когато колите бяха по-прости (и всъщност по-добри).

Можете да намерите пълното видео на този линк, но в случай, че нямате 47 минути свободни, ето мъдростта на Джеза.

Относно електрическата промяна на Jaguar

„Първата ми реакция, когато видях рекламата, в която нямаше кола, беше „какво правят?“ и помним възмущението, което предизвика, но истината е, че никой не купуваше тези [F-Type] или XJ. Те не продаваха никакви коли. Така че не мисля, че имаше смисъл да се върви по този път, защото този път беше приключил за Jaguar. Така че те трябваше да променят посоката.“

„Ето факта, който живее в главата ми: 63 милиона души в Америка гласуваха за Камала Харис. Това е най-големият пазар на Jaguar и те имат 63 милиона души с подобно разположение, които вероятно ще гледат благосклонно на електрическа кола и ще мислят, че електрическият Jaguar е доста готин. Така че виждам, че има пазар за нещото, което са създали. Няма да го купя и след милион години, но разбирам защо биха го направили.“

Относно (не)надеждността на Jaguar

„Взех [F-Type] до Мавритания за Grand Tour и си мислех, че ще се разпадне, защото репутацията на Jaguar е някак си в главите на всички. Но дали е честна репутация? Докато карах през пустинята Сахара, се оказа, че не е истинската репутация – защото тази кола не се чупеше.“

Относно технологиите за активна безопасност

„Обвинявам правителствата за упадъка, защото по закон трябва да изпълните редица действия, преди да можете да изключите предупрежденията за ограничение на скоростта или за напускане на лентата. Сега трябва да ги изключите, преди да тръгнете. Когато карате различна кола всяка седмица – и разбирам, че това не важи за всички – отнема ми десет минути, за да разбера как да го направя в тези менюта, а това води до разсейване.“

За сензорните екрани и технологиите

„След като екранът стана евтиният начин за заместване на бутоните, всички полудяха. В новото M5 имате ефективно 30 различни приложения, които можете да превъртате, а опциите са безумни. Преди имаше спортен бутон, който правеше колата неудобна. В това M5 опциите бяха просто лудост. Прилича на графичния еквалайзер на hi-fi от седемдесетте.“

„Причината да карам 18-годишен Range Rover и 12-годишен Jag е, че имат бутони. Ако искам да сменя от навигация на музика или да увелича малко отоплението, не е нужно да влизам в меню – просто го правя.“

Относно ревюто на електрически автомобили

„Как мога да съм ентусиазиран, докато карам, когато проклетото нещо не издава никакъв шум?“

„Наскоро карах електрическото Renault 5 и си помислих, че е страхотно изглеждаща малка кола... Наистина добре направено... само да имаше двигател!“

За автомобилния дизайн през 2025 г.

„Мисля, че всички са се побъркали. Мисля, че са загубили идеята, че една кола представлява свобода, блясък, скорост, опасност, било то чрез законодателство или промяна в общественото възприятие. Колата вече не се възприема като нещо вълнуващо. И това е представено в аморфните петна, които днес минават за автомобилен дизайн.“

За 12-годишния си Jaguar F-Type

„Ето какво: работи. Така че просто няма причина да го продавам.“ Всеки ден го използвам – понякога [електрическите] вентилационни отвори скърцат малко, когато се отварят, но иначе работи през цялото време. И обожавам F-Type, затова си помислих „ще си взема един“. Струваше 20 000 паунда с 20 000 мили пробег. Бях толкова изненадан, когато открих, че можете да си купите тази кола за 20 000 паунда.“

„На 65 години съм – не съм сигурен, че трябва да си купя друга нова кола и просто не мисля, че бих искал нова кола.“

Кога беше „пикът на автомобила“

„Колите стигнаха до момент, в който бяха много добре направени, имаха сателитна навигация, климатик, имаха покриви, които можеха да се сгъват, докато шофирате. Стигнаха до момент, в който имаха всичко, което разумно бихте могли да очаквате от кола, а сега всички са станали електронни и идиотски.“

„Затова, мисля, че преди около 10 години, ако бяхте си купили кола на 10 години, тя щеше да е надеждна, удобна, изискана, добре оборудвана, бърза, сравнително икономична и изключително екологична.“

Източник на статията: topgear.com

Джеръми Кларксън