Skoda Vision O показва умното бъдеще на Octavia, а Epiq ще постигне ценови паритет с ДВГ

Най-евтиният EV на Skoda ще предложи до 425 км. пробег с едно зареждане

Мартин Дешев,
skoda vision o

Skoda

Н а автомобилното изложение в Мюнхен през 2025 г. Skoda представи концепцията Vision O, която смело показва бъдещето на Octavia Combi – което смело развива електрическите и дизайнерски амбиции на марката. Представлявайки нова глава в дизайнерския език Modern Solid на компанията, Vision O съчетава естетическа яснота с аеродинамична изобретателност, функционалност и устойчивост.

Отвън, автомобилът излъчва елегантен и аеродинамичен силует. Той се отличава с драматична светлинна маска „Tech-loop“, обхващаща както решетката, така и фаровете, панорамен покрив, вдлъбнати дръжки на вратите и интегрирани вентилационни отвори и канали за въздуха – всички проектирани за максимална ефективност и пробег. Осветеното лого на Skoda, футуристичните „Cyber ​​Lights“ и Т-образните задни светлинни подписи подсилват модерната визуална идентичност, докато активното охлаждане и елегантните детайли подобряват производителността.

Skoda

Вътре, Skoda обръща традиционния дизайнерски подход, като разработва Vision O „отвътре навън“, поставяйки функционалността и изживяването на пътниците на първо място. Широкият „Horizon Display“ се простира по арматурното табло, в тандем с вертикален централен екран. Разширени функции като „infodimming“ (за намаляване на претрупването на екрана за по-безопасно шофиране), биоадаптивна система за амбиентно осветление и хаптичен централен контролен циферблат подчертават комбинацията от комфорт и интуитивно управление.

Skoda

Практичността остава отличителен белег на модела. Vision O съчетава своя футуристичен дизайн с традиционните за Skoda черти: той предлага над 650 литра товарно пространство, което се разширява до над 1700 литра при сгъване на задните седалки. Традиционните „Simply Clever“ детайли включват вграден хладилник, преносим Bluetooth високоговорител, чадъри, почистващ препарат за екран, безжично зареждане за мобилни устройства и др.

Skoda

Вдъхновявайки се от устойчивост, интериорът интегрира рециклирани и възобновяеми материали: калъфи за седалки, изработени от 100 процента рециклиран полиестер, ултравелур на растителна основа, подови настилки от рециклирана кожа и 3D-принтирани облегалки за глава с форма на пчелна пита, създадени от рециклируем TPU – всичко това спомага за постигането на целите на кръговата икономика.

Skoda

Vision O също така представя автономно и управлявано от изкуствен интелект управление. Той поддържа автономно шофиране ниво 3, подобрено от дигитален асистент Laura, който управлява функциите за комфорт, контекстуалните предложения и инструментите за продуктивност, включително помощ при товарене чрез приложението MyŠkoda.

Skoda

Междувременно Skoda показа на автосалона в Мюнхен почти готовата версия на новия си най-евтин електрически автомобил. Това е Epiq, като той ще напише исторически момент за EV – ценови паритет с еквивалентен бензинов модел.

Skoda казва, че Epiq ще е със стартова цена като бензиновия си събрат Kamiq. Този важен етап представлява повече от просто заглавие – той сигнализира за реален, осезаем напредък към това електрическите превозни средства да станат наистина достъпни за масовите купувачи.

Представен преди пускането си на пазара в средата на 2026 г., Epiq отразява философията на дизайна „Modern Solid“ на Skoda, като отхвърля ненужните украшения в полза на смели, минималистични линии и целенасочена елегантност. Дълъг е 4,1 метра и може удобно да побере петима души, като същевременно предлага багажник с капацитет 475 литра.

Skoda

Компанията обещава пробег до 425 км. с едно зареждане на батерията. Повече подробности за техническите спецификации засега не се съобщават. Ако Skoda запази намеренията си и цената, то Epiq ще стартира за около 25 000 евро в повечето части в Европа.

Това позициониране не е случайно. Skoda използва споделената електрическа платформа MEB Entry на VW Group, батерии LFP и оптимизираното производство в Испания, за да произвежда рентабилни електрически автомобили. Както главният изпълнителен директор на Skoda Клаус Целмер казва: Epiq въплъщава „същността на Skoda на атрактивна цена“, подчертавайки ролята му в това да направи електрическата мобилност не само жизнеспособна, но и привлекателна – дори за шофьорите, които са съобразени с бюджета си.

За пазара на EV това е важна промяна. В исторически план електрическите превозни средства са имали по-висока цена от своите еквиваленти с двигатели с вътрешно горене. Но с намаляването на разходите за батерии и нарастването на икономиите от увеличеното и подобрено производство, автомобилните производители най-накрая постигат ценови паритет – момент, дългоочакван както от потребителите, така и от индустрията.

Skoda коли автомобили електрически автомобил електромобили