Старата любов ръжда (не)хваща: какви коли карат българите

Любовта към германските марки е константна, същото важи и за любовта ни към старите коли

Пламен Георгиев,
нов внос стари коли

, iStock

Снимката е илюстративна

А втомобилът у нас никога не е бил само средство за придвижване. От „Жигулитата“ и „Москвичите“ на социализма до съвременните джипове и електромобили колата по-скоро разказва историята на поколения. И цялата е изпъстрена с клишета. Едното е, че в големите градове има повече нови коли, SUV и бизнес модели, а в малките населени места – преобладават стари, евтини и лесни за поддръжка автомобили.

Зад пъстрия автопарк прозира и народопсихология. Защото българинът вижда в колата си и идентичност. Вероятно сте чували за марките, които са „знак за качество“, други за надеждност, трети за стил, четвърти – от тях трябва да бягаш като дявол от тамян.

Една константа винаги стои: любовта към немските возила и фактът, че България е сред страните в ЕС с най-стар автопарк.

Колегата Стоян Нешев от NOVA се обляга на данните от https://data.egov.bg/, както и на Google Pinpoint, за да направи една подробна дисекция на автомобилния автопарк в България.

Пазарът на нови автомобили продължава да расте. През 2024 година у нас са регистрирани 43 745 нови леки коли категория М1 и 7242 лекотоварни модели от категория N1. Това са общо 50 987 нови автомобила. През 2024 година лидер в продажбите на нови автомобили е Skoda с 6356 нови коли (6697 употребявани), следван от Toyota с 5629 (13 941 употребявани) и Dacia 4755 (3790 употребявани).

Към 1 август 2025 г. регистрирани в страната са над 3,2 милиона леки автомобила.

Безспорният лидер по българските пътища е Volkswagen – 469 569 автомобила. На второ място се нарежда Opel – 292 281 автомобила. Трето място е Mercedes-Benz – 273 159 автомобила. Следват Audi – 215 018 автомобила, BMW, Ford, Renault, Peugeot, Fiat, Toyota.

От анализа на данните на МВР става ясно, че най-голям дял от автомобилния парк в България е съставен от превозни средства, които са на възраст над 20 години. Близо 2,8 милиона ППС попадат в тази категория. На второ място по брой са автомобилите на възраст между 15 и 20 години, следвани от тези на възраст между 11 и 15 години. Най-малък е делът на новите автомобили (0-5 години).

Към 1 август 2025 г. са регистрирани общо 30 762 нови леки автомобила. Марките с най-много регистрации са Skoda (3726 броя), Toyota (3357 броя) и Dacia  (3027 броя).

И така леките автомобили традиционно заемат най-голям дял от всички първоначално регистрирани превозни средства. Товарните автомобили са втората по големина група – значителен брой, особено при по-старите възрастови категории. Мотоциклетите и мотопедите също имат присъствие, но са значително по-малко в сравнение с автомобилите. Автобусите са най-малобройни като дял, но се следи специално тяхната възрастова структура, защото е свързана с обществен транспорт и безопасност.

Ето какво показват данните по регистрация на ППС: най-много новорегистрирани коли има сред марките Dacia, Toyota – често предпочитана заради хибридни модели; Hyundai и Kia – набират популярност в последните години. Škoda също влиза в списъка на новите регистрирани автомобили, особено сред фирмените.

При внесени или прехвърлени втора употреба лидер е Volkswagen – масово внасяни модели Golf и Passat. Следва Opel – традиционно силно присъствие с Astra и Corsa. Ford – често Mondeo и Focus. BMW и Mercedes-Benz – популярни втора ръка автомобили. Audi – особено A3 и A4.

Без изненада, немските марки доминират пазара на леки автомобили и в София. Начело на класацията с най-много регистрирани превозни средства е Mercedes-Benz с впечатляващите 10 904 броя. Втори и трети в списъка са съответно Audi с 8980 регистрирани автомобила и BMW с 8834 броя. На четвърто място се нарежда още една немска марка - Volkswagen с 8368 броя. Интересно е, че в топ 5 на най-предпочитаните автомобили в столицата се появява и японската марка Toyota с 6974 броя, което показва разнообразие в избора на столичани, въпреки силната доминация на немските производители.

Анализът на данните за регистрациите на леки автомобили в България разкрива, че най-голям брой от тях са с двигатели с обем между 1000 и 1999 куб. см. Тези автомобили са най-предпочитани, както при новорегистрираните, така и при употребяваните превозни средства. От 1000 до 1999 куб. см: Това е най-голямата група, с най-много регистрации. Те са предпочитан избор както за нови, така и за употребявани автомобили. От 2000 до 2999 куб. см: Втората по големина категория, която също е много популярна. До 999 куб. см: Автомобилите с малък обем на двигателя също намират своите потребители, особено сред тези, които търсят икономични превозни средства. От 3000 до 4499 куб. см: Тази категория, въпреки че е по-малка, показва, че има търсене и на автомобили с по-мощни двигатели. Над 5500 куб. см: Въпреки че са най-малобройни, има и регистрации на автомобили с изключително големи двигатели, което говори за наличието на пазар за луксозни и високопроизводителни автомобили.

регистрации стари автомобили стари коли автопарк България