Volkswagen, BMW и други големи автомобилни компании вече търсят нови доставчици извън Украйна, като дори Китай и Мексико се определят като възможности, пише “Ройтерс” в анализ на ситуацията с войната.
Атакуваната страна произвежда части и компоненти, като в момента най-важни се оказват кабели и кабелни снопове за колите. Някои фабрики обаче затвориха заради инвазията, други работят при намалени обеми.
Поради което VW Group, баварската марка и други спряха за по няколко дни цели заводи или поточни линии. Mercedes също е пред такава угроза. Положението се влошава заради гигантските цени на суровини, електроенергия и горива, както и прословутият проблем с недостига на чипове.
Средно в автомобил има общо 5 км кабели и понякога те са много различни, а не универсални, особено що се отнася до сноповете.
Анонимен говорител на Audi, цитиран от “Ройтерс”, казва, че в момента цялата група работи за това да открие решения. Сред тях са намиране на нови доставчици и пренасяне на мощности, така че други да започнат да бълват желаната продукция.
Той споменава Източна Европа (конкретно Сърбия и Румъния), Северна Африка (Тунис), Мексико и “евентуално” Китай. Последните две страни са нежелани, тъй като големите разстояния означават и повече разходи за транспорт. Но не са изключени.
А има ли ни нас на картата? На този етап не става ясно. България е производител на тапицерия, еърбегове, електроника... Въпросът е дали има фирми, които да започнат да бълват кабели, ако не веднага, то в близко бъдеще.
Румъния вече е алтернатива - заради близостта и общата граница с Украйна, казва анализаторът Ник Клайн.
Двете германски компании разговарят с фирми по места, но не се споменава нито кои са, нито държавите. От Аudi само добавят, че от години работят добре с доставчици “от региона” и именно сред тях проучват какви са възможностите.
Stellantis, който обединява 14 марки под шапката си, вече е успял да намери нови партньори извън Европа, но отказва да оповести кои. И това е напълно разбираемо - ето ви още една интрига, освен пазарната надпревара. Никой не си издава доставчиците, защото е възможно те да бъдат оферирани.
За това говори пред “Ройтерс” шеф на компания за производство на компоненти в Западна Европа, пожелал анонимност. Той казва, че за да смогне, може да му се наложи да прави нощни смени, което обаче създава проблеми със синдикати и местни власти.
Сред фирмите производители с фабрики в Украйна са японската Fujikura и френската Nexans. И двете не коментират плановете си. Азиатците спряха производство, а французите продължават, но едва-едва.
Други: Kromberg & Schubert, Yazaki и Leoni вече са пренасочили по-големи обеми производство в страните си, но също отказват да дадат подробности.
От всичко това излиза, че надпреварата е страхотна, а търсенето е много повече от предлагането. Кой да предположи, че ще има бясна битка и за доставчици заради война.