Колко надеждно е EV зареждането?

Второто издание на Charging Reliability Index (CRI) стига до простия извод: не особено. Тествани са 10 световни EV платформи, като нито една от тях не е постигнала над 76% надеждност

Пламен Георгиев,
Peugeot e3008 електромобили

, Peugeot

Peugeot е-3008

Г ерманската компания за електрическа мобилност EcoG разработи индекс за измерване на надеждността на различни платформи за електрически автомобили. Първият доклад на EcoG по темата бе през 2023 г. Той носеше името „Индекс за надеждност на зареждането“ и сравняваше десет неназовани електрически модела.

Две години по-късно, второто издание разширява обхвата до посочени платформи за електрически коли: BMW UKL2, Ford GE1, Geely SEA, Hyundai E-GMP, Lucid Air, Mercedes MFA2, SAIC LWB, Stellantis CMP, Tesla Model 3/Y и MEB архитектурата на VW.

Основният бизнес на EcoG е разработването на операционен софтуер за DC зарядни станции. Това естествено поставя компанията в тясно сътрудничество с въпросите за надеждността на зареждането.

Притесненията относно надеждността на зареждането на електрическите автомобили изместват тревожността за пробега като една от най-големите пречки за масовото навлизане на електрическата мобилност. Проучванията показват, че все още 1 от 10 опита за зареждане се проваля“, отбелязва компанията.

Базираният в Мюнхен екип подчертава, че интерфейсът от страната на автомобила е решаващ фактор. CRI за 2025 г. се основава на 20 теста, „категоризирани като Стартиране на зареждане, Процес на зареждане, Възстановяване на грешки и Комуникация с потребителя“. В сравнение с 2023 г., EcoG добави нови категории тестове, увеличава броя на тестовете с 50% и за първи път включи двупосочно зареждане с постоянен ток.

EcoG посочва тестваните платформи, но не уточнява кой какви резултати е постигнал. Само една платформа е получила над 76 точки от 100 възможни.

Това показва, че все още има фундаментални недостатъци, които могат да причинят значително объркване и разочарование сред шофьорите на електрически автомобили и дори повреди на електрически коли на пътя“, заключават анализаторите.

Платформата с най-ниски резултати е получила едва 39 точки. Проучването подчертава подобрения в стабилността на зареждането в сравнение с 2023 г.

„По-високото качество на контролния сигнал води до по-малко нежелани прекъсвания на сесиите на зареждане.“ Докато два модела в тестовете през 2023 г. показаха опасно слаби комуникационни сигнали, през 2025 г. не е наблюдаван нито един.

Анализаторите от Мюнхен отново виждат основната причина за неуспешните сесии на зареждане като нерешена: така наречените таймаути за оторизация спират зареждането, преди то действително да започне. В много случаи неуспешните стартирания на зареждане са причинени от прекалено строги и лошо координирани времеви ограничения между автомобила и зарядното устройство, се казва в доклада.

Шофьорът разрешава сесията на зареждане на станцията (например докосване на кредитната си карта и въвеждане на ПИН код), но процесът на разрешаване отнема толкова дълго, че сесията на зареждане се прекратява от страната на автомобила.

Разбира се, анализаторите отчитат и положителното развитие. Седем от десет автомобила вече поддържат по-високи нива на сигурност на комуникацията (TLS = Transport Layer Security), подобрявайки защитата на чувствителни данни за управление по време на зареждане. Освен това, всички тествани платформи гарантират, че автомобилът не може да бъде преместен, докато е все още свързан към зарядното устройство – основна, но съществена мярка за безопасност.

Според EcoG, потребителското изживяване също варира значително: три от десет автомобила все още не предлагат лесен начин за спиране на зареждането директно от автомобила, а два модела продължават да не поддържат ключови индустриални протоколи като ISO 15118-2, което ограничава оперативната съвместимост.

Източник на статията: electrive.com

електромобили зареждане зареждане на електромобил