З а да постигне най-важните цели за икономическото развитие на автомобилната индустрия, китайското правителство формулира работен план за стабилен растеж.
Китай планира да продаде 32,3 милиона превозни средства с всички видове задвижване през 2025 г., което би представлявало увеличение с 3%. Това би направило дела на NEV до 48%.
Самите планирани мерки в Китай: За да се постигнат гореспоменатите цели за продажби, правителството планира например пилотни програми в 25 града, в рамките на които ще бъдат закупени над 700 000 нови NEV за обществения транспорт (автобуси, таксита, логистика). Освен това ще бъдат предоставени данъчни облекчения, както и други финансови стимули за NEV. Плановете включват и програми за подмяна на стари превозни средства („старо за ново“) и по-лесна продажба на употребявани автомобили. Освен това ще има разширяване на инфраструктурата за зареждане и подмяна на батерии, особено в селските райони. Ще има нови пилотни проекти за интелигентни свързани превозни средства, включително за асистирано шофиране от ниво 3.
Един от фокусите на пътната карта е технологичният суверенитет. Целта е да се насърчат научноизследователската и развойна дейност в областта на чипове, операционни системи, изкуствен интелект и твърдотелни батерии за автомобилната индустрия. В същото време Китай настоява за по-строги стандарти за електрически превозни средства, батерии и автономно шофиране.
Силен фокус върху износа
Особено важно за европейските автомобилни производители стремежът на китайската автомобилна индустрия да увеличи допълнително износа, за да осигури растеж. Работният план има за цел да увеличи продажбите на автомобили чрез офанзива на международните пазари.
Централен стълб е насърчаването на качеството и ефективността на износа. За да се постигне това, китайските компании ще бъдат насърчавани да разработват своите продукти специално за целевите пазари и да разширяват своите глобални маркетингови стратегии и системи за обслужване на клиенти.
Логистиката също е ключов фокус за износа, например съоръжения за товарене и разтоварване на огромни кораби за транспортиране на нови автомобили в чужбина. Освен това има планове за създаване на складове за резервни части в чужбина, за да се намалят общите разходи. Друга цел е активно участие в международни форуми, за да се увеличи влиянието върху глобалните норми и стандарти.
Банките ще подкрепят експортната стратегия
Експортната стратегия включва и финансова подкрепа. Банките ще предоставят заеми за оперативен бизнес и инвестиции и ще помагат на компаниите с транзакции в различни валути. Застрахователните компании също ще оптимизират застраховките си за експортни кредити и ще предлагат анализи на риска на страната, за да защитят компаниите от колебанията на валутните курсове.
Новият работен план на китайското правителство за пореден път ясно показва, че електрическите автомобили и другите превозни средства, работещи с нови енергийни източници, са от голямо стратегическо значение. От една страна, работният план обобщава различни мерки за стимулиране на вътрешното търсене. От друга страна, той също така насърчава китайските производители да се съсредоточат върху растежа си в чужбина. Това вече може да се види при производители като BYD, Changan, Leapmotor, MG Motor, Nio и Xpeng, които отдавна са отправили взор към Европа. Вероятно и други ще последват примера им.