А втомобилите все повече еволюират от механични устройства до сложни ИТ продукти. Трансформация, подчертана от авангардните технологии, представени на автомобилното изложение IAA Mobility 2025 в Мюнхен. Събитието демонстрира нова ера на автомобилните иновации, със силен фокус върху софтуера, свързаността и потребителското изживяване, отбелязва MotorTrend.
Преходът към софтуерно дефинираните автомобили (SDV) беше повтаряща се тема, като много изложители подчертаваха как софтуерът вече е основният двигател на иновациите. От усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), които осигуряват 360-градусов поглед върху околната среда, до технологията „Телефон като ключ“, която персонализира шофирането, автомобилът се превръща в платформа за разнообразни дигитални услуги и функции. Тази трансформация, водена от прехода към електрическа мобилност и интелигентна инфраструктура, затвърждава новата идентичност на автомобила: високотехнологичен ИТ продукт на колела.
Например Drive OLED дисплеите на Samsung. Това са екрани, които се адаптират към контекста – понякога изключително минималистични, понякога пълноцветни и с пълна детайлност. Един пример е 10,3-инчов дисплей за водача, който може да се прибира или свива до тясна лента, когато не е необходима пълна информация (например при шофиране по магистрала), след което да се разгъва отново, когато са ви необходими всички данни.
Друга технология, която привлече вниманиет, беше начинът, по който дисплеите стават все по-гъвкави. Samsung показа екрани на централната конзола „Flexible L“ – с нежни извивки и водопадни ръбове, които плавно преминават от таблото към пространството на пилотската кабина.
Дори бяха показани сгъваеми OLED задни дисплеи, които могат да се прибират за безопасност или защита, когато не се използват. Те изглеждат деликатни, да, но също така сигнализират за това, което производителите смятат, че потребителите ще искат: по-големи, но по-интелигентни екрани.
Една от най-значимите теми беше напредъкът в електрическите задвижвания. BMW iX3, например, дебютира като първият от новите автомобили на марката от серията Neue Klasse, отличаващ се с нова електронна и софтуерна архитектура с четири високопроизводителни компютъра.
Този фокус върху централизираните изчисления е ясен паралел със съвременните ИТ продукти, където един мощен процесор управлява множество функции. По подобен начин Mercedes-Benz GLC и неговата система MB.OS „супермозък“ демонстрираха как изкуственият интелект се използва за контрол на всичко - от инфотейнмънт до автоматизирано шофиране.
Разбира се, не липсват иновации и в механиката. Например безмагнитният двигател на Valeo – iBEE (Inner Brushless Electrical Excitation), разработен в сътрудничество с Mahle.
Повечето високопроизводителни електрически двигатели днес разчитат на постоянни магнити (често използващи редкоземни материали), но те могат да предизвикат съпротивление и неефективност при високи скорости и ниски натоварвания. Двигателят на Valeo заменя постоянните магнити с електромагнитен ротор, който се захранва чрез индуктивен заряд без четки, без контакти с плъзгащи пръстени и съответно по-малко съпротивление.
Резултатът е приблизително 40% по-нисък въглероден отпечатък в сравнение със сравним двигател с постоянни магнити, с отличен въртящ момент от стартовия механизъм и висока непрекъсната мощност – от 295 к.с. до 469 к.с.. За премиум електрическите превозни средства това може да означава не само по-екологични двигатели, но и по-дълъг пробег, по-плавна работа и може би по-малко главоболия във веригата за доставки.