Типично: политиците забраняват и изискват с Евро 7, но нямат готова методология за новите мерки

Евро 7 излезе, очаквано вредните емисии са умерено намелени, но другите изисквания са странни, особено като се вземе предвид факта, че няма методология за измерване и контрол

Пламен Георгиев,
ДВГ двигател

Mercedes-AMG

С лед като няколкократно бе отлаган, новият стандарт Euro 7 най-после бе публикуван. За леките автомобили и вановете ще влезе в сила от юли 2025 г., за камионите и автобусите през юли 2027 г.

Новите екологични стандарти може да бъдат изпълнени с настоящата технология, смята Европейската комисия, без да се налага производителите да разработват нови двигатели с вътрешно горене.

Това може и да е истина, защото емисиите NOx остават същите за бензиновите автомобили (60 милиграма на километър), докато нивата при дизеловите двигатели трябва също да достигнат 60 мг от 80, както са в момента. Това може да се тълкува като знак, че годините пред новите дизелови двигатели в Европа вече са преброени.

Интересен детайл е фактът, че автомобилите и вановете трябва да отговарят на Евро 7 двойно по-дълго време спрямо сега действащото изискване за Евро 6, т.е. прозорецът се увеличава до 10 години и 200 000 км.

Другият акцент е измерването на замърсяването не само от работата на двигателя, но и от спирачните накладки и гумите. Последните се отнасят и за електрическите автомобили.

Интересното е, че стандарт за измерване на емисиите от накладките има, но методология за измерване на отделяните частици микропластика от гумите няма. Затова политиците ще изчакат да чуят какъв ще е изходът от дискусиите по темата на ниво ООН, които ще се състоят през 2024 г. Но пък от 2025 г. Евро 7 трябва да влезе в сила.

Това е само един от фактите, които предизвика острите критики от индустрията.

Асоциацията на автомобилните производители ACEA заяви, че предложението ще забави прехода към автомобили с нулеви вредни емисии, особено при камионите, тъй като ще погълне сериозни финансови ресурси. Изпълнителният директор на BMW и президент на АСЕА смята, че новият стандарт има ограничена екологична полза, но „ще увеличи сериозно цените на новите автомобили”.

От своя страна политиците твърдят, че Евро 7 ще увеличи цената на новите автомобили или ванове само с 0,6%, докато при камионите и автобусите мерките ще качат цените с 3,1%.

Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) смята, че крайните сроковете са неизпълними:

“Предложението на Европейската комисия не цели баланс и приложимост, защото целите са нереалистично екстремни.” Критиката е към сроковете за въвеждане на новите стандарти.

За да се предотврати повторение на скандала „Дизелгейт”, при който бе използвана технология за заблуждаване на тестовете за отделените вредни емисии, Евро 7 задължава автомобилите да бъдат оборудвани със сензори за измерване на вредните емисии през целия жизнен цикъл на автомобила. Тази информация ще е достъпна за водача, като ще ги алармира в моментите, когато колата им нарушава стандарта за вредни емисии.

Според еврокомисаря Тиери Бретон, към 2050 г. по пътищата в ЕС все още ще автомобилите с ДВГ ще са около 20%, като този процент ще е много по-висок в други части на света, например Азия и Латинска Америка.

Източник на статията: euractiv.com

политици стандарти за вредни емисии екология Евро 7