В одородните и електрическите влекачи са в центъра на вниманието, но дизеловата ера е далеч от своя край. И това не е задължително нещо лошо, тъй като тежките влекачи на бъдещето може да са много по-ефикасни.
Freightliner заявява това ясно и силно с прототипа SuperTruck II, който стъпва върху наследството на оригинала SuperTruck, като разработката му е частично финансирана от U.S. Department of Energy.
Фокусът върху ефективността се поставя с факта, че това е най-аеродинамичният камион, правен от Freightliner. SuperTruck II е базиран на Cascadia, като предницата му е нова и „оформена от въздуха”.
Освен аеродинамичната предна броня с „плаващи” линии и нови въздуховоди, моделът е с нов преден капак, ревизирана радиаторна решетка, нови врати и обтекатели на шасито. Камионът има разрешението на National Highway Traffic Safety Administration да използва дигитални странични огледала, които, твърди Freightliner, подобряват видимостта и безопасността. В момента тя е забранена от регулаторните разпоредби, но компанията вярва, че ще бъдат направени промени, за да бъде допусната тази технология за масово използване.
Големият трик при SuperTruck II е активната аеродинамика, която позволява да се намали коефициентът на челно въздушно съпротивление с повече от 12% спрямо първия вариант на влекача от 2015 г. Когато камионът достигне максималната си скорост на движение на магистрала, се активират странични разширители и спойлер на покрива, за да се минимизира пролуката между кабината и ремаркето. Камионът е оборудван и със система Aerodynamic Height Control, която го снижава и по този начин допълнително подобрява аеродинамичната му ефективност.
Другата голяма новост е монтирана в двигателния отсек: най-ефикасният двигател на Freightliner. От компанията не дават подробности, казват само, че става въпрос за 13-литров турбодизел, свързан с 13-степенна трансмисия. Агрегатът Detroit разчита на разделена охладителна система, състояща се от „високо- и нискоохладителни температурни кръгове, работещи заедно с двуетапно принудително пълнене и рециркулационно охлаждане на двигателя с изпускателни газове.”
Другите технологични нововъведения включват система за интелигентно смазване и адаптивно задвижване на осите, което превключва от 6×4 на 6×2 при магистрална скорост. Моделът стъпва на специално разработени от Michelin гуми с ниско съпротивление и 48-волтова електрическа система, използваща литиево-йонни батерии. Те позволяват нова електрическа кормилна система и функция EcoSail, която изключва двигателя, когато мощността му не е необходима.
Благодарение на всички тези подобрения, моделът е с 12% по-аеродинамично ефективен от SuperTruck I и разходът на гориво е с 5,7% по-нисък.
Макар моделът на този етап да е само технологична демонстрация, Freightliner заявява, че редица от нововъведенията може да влязат в производство. Daimler Truck North America казва още, че SuperTruck III е на хоризонта и ще е „електрически с горивни клетки, който ще надхвърли всички параметри за представяне на тежките влекачи, ефикасност и пробег, без да се компрометира товароносимостта.”