И зминалата седмица за нас премина изцяло под знака на софийския автомобилен салон. Отделихме му подобаващо внимание, защото той и автомобилният бизнес у нас го заслужават. Повече от две години то отсъстваше от живота на столицата, на тази година се завърна подобаващо. Четири пълни зали със 189 експоната и цялата паркинг зона пред „Интер Експо Център”, заета от близо 100 тестови автомобила.
Нещо повече, за пръв път, поради редица причини, Автомобилен салон София 2022 стана сцена за 15 световни премиери на модели, които за пръв път дебютира на живо пред публика.
Нашият по-различен прочит на темата се състоеше в 10 интервюта с топ мениджмънта на автомобилния бизнес у нас. По темата за нагласите на родния потребител, електрификацията и липсата на субсидии у нас, както и повсеместния проблем с доставките, разговаряхме с Храбрин Иванчев, Председател на ААП и управител на „Киа България”; Александър Миланов, Управител на BMW Group България; Ролф-Юрген Зеарле, Главен изпълнителен директор на „Силвър стар”; Емил Гърнев, Генерален мениджър Renault и Dacia за България; Надя Божкова, Изпълнителен директор търговска дейност на „София Франс Ауто”; Александър Костадинов, Управляващ директор на „Мото-Пфое БГ” ЕООД; инж. Иван Тодоров, Управител на „Еуратек”; Флориан Пупетер, Изпълнителен директор на „Порше БГ”; Нестор Несторов, Бранд мениджър Volkswagen и Лъчезар Георгиев, Бранд мениджър Audi.
Иван Тодоров, управител на „Еуратек”, официален вносител на Skoda, разкри, че скоро Софийска община ще публикува наредба, която ще предложи ограничаване на трафика в центъра чрез стикери за замърсяващите автомобили.
Европейският парламент потвърди с гласуване в зала предложението на ЕК да се забранят продажбите на нови автомобили и ванове с ДВГ от 2035 г. До 2030 г. компаниите трябва да намалят вредните емисии на моделните си гами в Европа с 55% за леките и 50% за лекотоварните автомобили. Това, заедно с очаквания Евро 7, очертава доста мрачно бъдеще за конвенционалния автомобил.
И от друга страна – доста светло бъдеще за електромобила. Но доста мащабно проучване във Великобритания показа, че основният възпиращ фактор за по-масовото навлизане на електрическите автомобили е високата цена за закупуване на такъв автомобил.
На този фон идва почти смехотворното обещание на българската държава да изгради 160 зарядни станции по първокласната ни пътна мрежа. Кога – никой не разбра. Може и да не е скоро предвид политическите трусове, които настъпиха през седмицата. Вероятно те ще ни оставят още дълго време като една от петте държави в ЕС, която не предлага държавен стимул за масово разгръщане на електрическата мобилност.
Извън пределите на страната ни изненадата дойде от Cupra, която наведнъж представи цели 3 модела, два от които електрически.
Гръцки бизнесмен обяви, че ще прави електромобили в Австрия, като ще ги кръщава с имена на древногръцки богове. А най-големият производител на електромобили в Китай вече е третата компания с най-голяма пазарна капитализация, измествайки от тази позиция Volkswagen.
Днес е последният ден, в който феновете на супер- и ретро автомобилите в София може да отидат на „Цариградско шосе” 159, за да се снимат с Lambo Aventador SVJ Roadster, Ferrari Roma, Maserati MC20 и др.