Д нес стана ясно, че Европейския парламент потвърди решението на ЕК за забрана на продажбата на автомобили с ДВГ в Европа през 2035 г. От проведените от нас интервюта с топ мениджъри от автомобилния бизнес у нас стана ясно, че бизнесът не вижда как може да достигнем до цифрата 30 000 електромобила през 2026 г., както твърди вицепремиерът Борислав Сандов. Да не говорим, че целият бизнес е обединен около тезата, че електрификацията ще е възможна само с помощта на субсидия, тъй като към днешна дата у нас има около 6000 електрически превозни средства.
На този фон идва едно много задълбочено проучване за темповете и тенденциите в електрификацията на автопарка във Великобритания.
Страната ще спре продажбите на конвенционални нови автомобили през 2030 г., като до 2035 г. ще бъде разрешена продажбата на хибриди.
Данните показват, че през миналата година във Великобритания са били продадени с 28,7% по-малко коли спрямо предпандемичния период, като 1 на 9 нови автомобила е бил електрически.
Проучването aiQ - Autovia Insights Quarterly – цели да помогне на правителството и индустрията да се ориентира по-добре в процесите, тъй като до 2030 г. остават само 8 години.
Ще ви представим някои интересни факта от проведеното от Autovia (най-влиятелната автомобилна медийна група в Обединеното кралство) проучване сред 60 000 собственици на автомобила.
Най-притеснителният факт (пак казваме, резултатите са за Великобритания) е, че собствениците на електромобили са предимно по-възрастни и богати мъже. Резултатите показват, че най-много собственици на електромобили са мъже с годишни доходи между 80 000 и 125 000 лири, на възраст между 66 и 75 години. Резултатите показват също, че съотношението при собствеността на електромобил е 2 към 1 в полза на мъжете.
И докато на пазара на употребявани автомобили се пада по-големия процент продажби на конвенционални автомобили, покупката на е-кола е много по-вероятно да стане директно от дилърството. Това предполага, че по-голямото предлагане на вторичния пазар е от критично значение за окуражаване на по-неплатежоспособните клиенти да се докоснат до EV.
Сред основните проблеми за масовото навлизане на електромобилите на пазара е високата им първоначална цена. Според 64% цената на EV е пречка за закупуването на електрическа кола. Интересно е също, че 25% от собствениците на коли с ДВГ казват, че тяхната емоционална връзка с автомобила им не им позволява да се замислят за електрическа кола.
От друга страна идва факта, че 91% от сегашните собственици на електромобили планират да останат верни на този тип задвижване. Тази вярност е значително по-ниска при собствениците на бензинови, дизелови и хибридни автомобили, съответно 48%, 31% и 42%.
Тук трябва да се обърне внимание и на бъдещето при осъществяването на автомобилните продажби – то е онлайн. Хората, обмислящи следващата им кола да е електрическа, е по-вероятно да направят тази покупка онлайн. Най-консервативни са собствениците на дизелови автомобили: 84% от тях не биха заменили личния контакт с дилъра за сметка на покупката онлайн.