Л егендарната Волга ГАЗ-24 беше символ на властта в Съветския съюз, караха я служители, ръководители на държавен апарат, директори на предприятия, милиционерите и опасните разузнавателни служби. Казват, че посещението в такава кола пред дома, особено черна, или е отваряла врати, или е водило до заточение в далечния север.
В бившия СССР по-възрастното население трябва да познава и комби версията на GAZ-24-02, с тапицерия от изкуствена кожа със специфична миризма. Тя се използва често за такси и като линейка.
Специален цвят за „Волга”
През 1969-1970 г. е разработен и одобрен цвят на каросерията „шам фъстък“ за бъдещи таксита. Освен това той е създаден, като се вземат предвид редица важни условия. Първо, такава цветова схема не може да се използва в линията на нито един друг автомобилен завод в СССР. Второ, цветът трябва да не дразни. Трябва да е в хармония с градския ландшафт. Автомобили в този цвят се произвеждат за таксита до 1978 г., когато за такситата е избран нов лимоненожълт нюанс.
Класиката от 70-те е благодат за един добър тунинг като този low rider, заснет в Самара
От кого са копирали?
Иновативната и обещаваща нова „Волга” е създадена след обстоен „прочит” на повече от две дузини чуждестранни модели от първата половина на шейсетте: от Ford Falcon, Chevrolet Corvair, Plymouth Valiant, Rover 2000 и Mercedes-Benz 220 до Fiat 2300, Holden Standard Sedan , Peugeot 404, Mitsubishi Debonair, Volvo 122S и дори Citroen DS-19. Освен това някои от тези автомобили през 1962-1964 г. участват в тестове успоредно с GAZ-24.
Модерен покрив
Между другото, в първите проекти, датиращи от 1965 г., Циколенко и колегите му искат да направят новото комби „Волга” с оригинален и модерен по това време двуетажен покрив със стъклени секции отпред и отстрани. По-късно обаче този вариант е изоставен. За щастие, практичността и интериорната архитектура с плосък под със сгънати седалки, един или два реда дивани зад водача и отделно отделение за резервната гума все пак мигрират към серийния автомобил.
Супер бърза „Волга”
От самото начало GAZ-24 е планиран за лансиране с много версии и модификации. След като дизайнът на автомобила е одобрен, скулптори и инженери работят и върху „луксозна“ версия под символа 24-14. Това е седан с 6-цилиндров двигател и модифицирана хоризонтална радиаторна решетка с четири фара. Но въпреки успешното тестване на три прототипа, той на е допуснат до поточната линия.
Плагиатство?
В допълнение към различни тестове, опитни образци, от които има повече от две дузини до момента на пускане на модела, са използвани активно за рекламни снимки и официални шоута. Един от най-близките прототипи до серийната „Волга”, прототип № 15, например, е заснет за получаване на патент от Комитета за изобретения и открития. Налага се да се дават подробни обяснение на отдела, за да се докаже липсата на плагиатство на чужди модели. За целта през 1966 г. в Москва дори специално е докаран едногодишен Opel Kapitan за сравнение с „Волга”.
А ето още няколко интересни факта за ГАЗ-24, които може да се открият само в книгата „Лени Циколенко. Кола и изкуство":
ГАЗ-24 е един от първите съветски автомобили с извити стъкла на вратите, позволяващи максимални вътрешни размери и място за трима души отзад.
Дизайнът на каросерията предвижда използването на големи 15-инчови гуми от ZIM (за бъдещи комбита), както и инсталирането на вериги за сняг на колелата.
Радиаторната решетка на новата „Волга” възпроизвежда формата на "китова кост" на ГАЗ-21, но е направена от един елемент вместо от седем на предшественика.
Новата „Волга” в оригиналната си, макар и неколкократно модифицирана версия, остава на поточната линия на ГАЗ до 1986 г., отстъпвайки място на радикално модернизираните ГАЗ-24М и ГАЗ-24-10. Те от своя страна са заменени през 1992 г. с модела ГАЗ-31-029.
През целия период са произведени почти 1,5 милиона копия на GAZ-24 от всички модификации.