100 години СССР: най-добрите съветски автомобили

Изданието Motor.ru използва годишнината, за да погледне назад през този един век и да извади най-добрите в различните категории

Пламен Георгиев,
Gaz 21 Волга руски автомобили

, iStock

Gaz-21

Д нес, 30 декември, се навършват 100 години от създаването на СССР. За по-младите ще поясним, че става въпрос за Съюза на Съветските Социалистически Републики. Оттук насетне повече за този юбилей няма да говорим. Четирибуквеното съкращение все още предизвиква носталгия у мнозина наши сънародници, вероятно също толкова е и броят на хората, които ще скочат на нож срещу него. Но този един век е използван от изданието Motor.ru, за да класира най-добрите съветски возила. Ето ги по категории. Коментарите оставяме на вас.

 Gaz-21

iStock

Gaz-21

Най-добрият лук автомобил: ГАЗ-21

Спокойно би могъл да е и ВАЗ-2101, но изданието има своя поглед върху нещата. Защото тук дума има носталгията, логиката, цифрите, или пък дизайна. Но той вероятно е най-големият плюс на автомобила на Юри Гагарин, Юри Никулин и на цялото Политбюро.

Първата „Волга” далеч не е най-прогресивната като конструкция (трудно подобно определение може да се даде за който и да е съветски автомобил), не е масова, не е позната на Запад. Тя е силна в друго направление.

След като се появи в края на 50-те години на миналия век, ГАЗ-21 се превръща в един от символите за „размразяване” на страната. Надежда за светло бъдеще, в което освен гордостта от космическите постижения и завладяването на арктическия шелф, жителите на СССР ще имат и собствен апартамент, спестявания, автомобил. И не какъв да е, а голям и красив като „Волга”! За неоправданите надежди „Волга” няма вина.

 VAZ-2121 "Нива"

iStock

VAZ-2121 "Нива"

Най-добър всъдеход — ВАЗ-2121 „Нива”

Спокойно би могъл да е и УАЗ-469. Интересното е, че „Нива” би могла да е победител и в първата категория, защото нито един друг автомобил в историята на СССР няма толкова голям експорт! Е, става въпрос за около половин милион за 40 години, но това е, което е. За съветския модел – постижение, за RAV4 – ежегоден (дори по-голям) експорт.

Може би най-важното за „Нива” е фактът, че автомобилът е създаден без никаква „заемка” от Запада, той е изцяло рожба на социалистическия труд и мисъл. Но ако оставим закачката, „Нива” е много високо оценена от световната индустрия и медии заради високата си проходимост.

 Москвич-408

iStock

Москвич-408

Най-добра концепция – "Москвич-408 Турист"

Би могъл да е и МАЗ-2000 «Перестройка». Колкото и да е странно за времената на Съветския съюз, може да говорим за дизайн, дори добър. „Москвич-408 Турист” би могъл да води един своеобразен парад на красивите съветски машини. Дори базовият 408 от Motor.ru определят като един от най-балансираните и изящни автомобили в Европа през първата половина на 60-те години. Главният конструктор на АЗЛК Александър Андронов смята дизайна на семейство 408/412 за еталон.

„Турист” едва ли отива като име на спортната 2-вратка с подвижен твърд покрив, може би 408 GT щеше да е много по-удачно.

Най-добър състезателен автомобил – Lada VFTS

Би могъл да е и „Москвич-Г4”, но изданието отличава VFTS не заради някакви успехи извън пределите на Съюза, такива просто няма. То отличава професионализма на екипа на прибалтийския състезател и конструктор Стасис Брундзъй. По онова време той е хората му правят във Вилнюс състезателен съветски автомобил от Група В!

Lada VFTS е най-съвършената рали бегачка от СССР. Олекотено купе, здраво шаси, 180 к.с. на задната ос и почти нищо общо със стоковата „петица”. Може и да е странно, но ВАЗ-2105 VFTS е един от най-добрите автомобили в света. В класа си, разбира се. Истината е, че Lada VFTS е неизменно в микса за победата в класа си в кръговете от WRC преди десетилетия.

Източник на статията: Motor.ru

СССР руски автомобили