П ървоначалният замисъл на новата „Волга” не е да бъде „забраненият плод”, достъпен само за висшата номенклатура. През първата половина на 70-те години новата ГАЗ-24 вече е позната на територията на СССР. Тогава започва разработването на луксозна нейна версия. Включително и за износ, който по това време се разглежда сериозно от съветските власти, разказва изданието "За рулем".
През 1973 г. е създаден експерименталният ГАЗ-3101 - с размерите на ГАЗ-24, но с правоъгълни фарове, други дръжки на вратите, хромирани декоративни елементи и дори V6 двигател. Той е с работен обем 3,0 литра и мощност 136 к.с. В допълнение на 4-степенната механична скоростна кутия се планира и автоматична по собствен дизайн.
GAZ-24
Властите харесват автомобила. Но дават ясна разпоредба: забравете за тази кола.
През 1976 г. все пак започва да се мисли за заместник на ГАЗ-24. Желанието е да се промени не само дизайнът, но и интериорът, спирачките, да се оправи задното окачване. Така се появява индексът ГАЗ-3102.
GAZ-3102
Автомобилът трябва да замени двадесетчетворката. Затова е положена основата на цяла моделна гама: такси ГАЗ-31021 с по-малък двигател, комби ГАЗ-31022 и, разбира се, специалните автомобили за КГБ - ГАЗ-3101 с двигатели V8, които да заменят подобната ГАЗ-24-24.
За задвижването се избира двигател ЗМЗ-4022. Всеки цилиндър е с допълнителен клапан, под който има свещ. Горивната смес идва от третата камера на специалния карбуратор К-156. Мощността на двигателя е 102 к.с. Той обаче изисква подобрение на охладителната система.
GAZ-31022
ВАЗ-3102 е оборудван и с лицензирани (от Girling) предни дискови спирачки с вакуумен усилвател - същите като тези на Москвич-2140.
Интериорът на ГАЗ-3102 е по-богато обзаведен от този на ГАЗ-24. Появява се нов волан и прибори, аналогични на тези, които монтират в Чайка ГАЗ-14, седалките също са нови.
Автомобилът е с различна предна и задна част, правоъгълни фарове, големи хоризонтални задни светлини, различни дръжки на вратите. Монтиран е 70-литров резервоар (мечтата на всички шофьори на „Волга”).
Но ръководството на автомобилната индустрия решава, че това ще е „забраненият плод” за масите. Затова е взето решение да се правят малки партиди от ГАЗ-3102, без от поточната линия да се сваля GAZ-24. Така 3102 получава прозвището „генералски”.
Серийният ГАЗ-3102 е направен през април 1982 г., производството стартира през октомври. Интересът към колата е подсилен от факта, че такива Волги практически не се продават на частни лица. Е, ще изключим космонавтите и най-висшия ешелон артисти на СССР.
Параден кабриолет GAZ-3102 в град Самара
Макар и развит като интериор и спирачки, по отношение на поведението на пътя и сложността на поддръжката, ГАЗ-3102 си остава същата „Волга”.
В началото на 80-те години никой не може да си представи, че забраненият плод скоро ще бъде достъпен за всеки. Но в края на десетилетието ГАЗ-3102 вече не изглежда толкова ексклузивен.
Комбито, базирано на "генералската" машина, беше забравено ще през 70-те години. Но в по-съвременни времена ГАЗ-3102 служи като основа за най-разнообразни, невероятни, единични, а понякога и малки версии.
Сред тези разработки е и парадният кабриолет, който шества по площадите в СССР по повод годишнините от победата на Червената армия.
Производството на „Генералската” ГАЗ-3102 спира през 2008 г. За 26 години са произведени 160 000 бройки.