С прозвището „генералска” – най-желаната (и недостъпна) „Волга” в СССР

На обикновените хора тази „Волга” не се продава. Именно заради това тя се превръща в заветна мечта за мнозина

Пламен Георгиев,
GAZ 24

, iStock

GAZ-24 като полицейски автомобил

П ървоначалният замисъл на новата „Волга” не е да бъде „забраненият плод”, достъпен само за висшата номенклатура. През първата половина на 70-те години новата ГАЗ-24 вече е позната на територията на СССР. Тогава започва разработването на луксозна нейна версия. Включително и за износ, който по това време се разглежда сериозно от съветските власти, разказва изданието "За рулем".

През 1973 г. е създаден експерименталният ГАЗ-3101 - с размерите на ГАЗ-24, но с правоъгълни фарове, други дръжки на вратите, хромирани декоративни елементи и дори V6 двигател. Той е с работен обем 3,0 литра и мощност 136 к.с. В допълнение на 4-степенната механична скоростна кутия се планира и автоматична по собствен дизайн.

 GAZ-24

iStock

GAZ-24

Властите харесват автомобила. Но дават ясна разпоредба: забравете за тази кола.

През 1976 г. все пак започва да се мисли за заместник на ГАЗ-24. Желанието е да се промени не само дизайнът, но и интериорът, спирачките, да се оправи задното окачване. Така се появява индексът ГАЗ-3102.

 GAZ-3102

iStock

GAZ-3102

Автомобилът трябва да замени двадесетчетворката. Затова е положена основата на цяла моделна гама: такси ГАЗ-31021 с по-малък двигател, комби ГАЗ-31022 и, разбира се, специалните автомобили за КГБ - ГАЗ-3101 с двигатели V8, които да заменят подобната ГАЗ-24-24.

За задвижването се избира двигател ЗМЗ-4022. Всеки цилиндър е с допълнителен клапан, под който има свещ. Горивната смес идва от третата камера на специалния карбуратор К-156. Мощността на двигателя е 102 к.с. Той обаче изисква подобрение на охладителната система.

 GAZ-31022

iStock

GAZ-31022

ВАЗ-3102 е оборудван и с лицензирани (от Girling) предни дискови спирачки с вакуумен усилвател - същите като тези на Москвич-2140.

Интериорът на ГАЗ-3102 е по-богато обзаведен от този на ГАЗ-24. Появява се нов волан и прибори, аналогични на тези, които монтират в Чайка ГАЗ-14, седалките също са нови.

Автомобилът е с различна предна и задна част, правоъгълни фарове, големи хоризонтални задни светлини, различни дръжки на вратите. Монтиран е 70-литров резервоар (мечтата на всички шофьори на „Волга”).

Но ръководството на автомобилната индустрия решава, че това ще е „забраненият плод” за масите. Затова е взето решение да се правят малки партиди от ГАЗ-3102, без от поточната линия да се сваля GAZ-24. Така 3102 получава прозвището „генералски”.

Серийният ГАЗ-3102 е направен през април 1982 г., производството стартира през октомври. Интересът към колата е подсилен от факта, че такива Волги практически не се продават на частни лица. Е, ще изключим космонавтите и най-висшия ешелон артисти на СССР.

 Параден кабриолет GAZ-3102 в град Самара

iStock

Параден кабриолет GAZ-3102 в град Самара

Макар и развит като интериор и спирачки, по отношение на поведението на пътя и сложността на поддръжката, ГАЗ-3102 си остава същата „Волга”.

В началото на 80-те години никой не може да си представи, че забраненият плод скоро ще бъде достъпен за всеки. Но в края на десетилетието ГАЗ-3102 вече не изглежда толкова ексклузивен.

Комбито, базирано на "генералската" машина, беше забравено ще през 70-те години. Но в по-съвременни времена ГАЗ-3102 служи като основа за най-разнообразни, невероятни, единични, а понякога и малки версии.

Сред тези разработки е и парадният кабриолет, който шества по площадите в СССР по повод годишнините от победата на Червената армия.

Производството на „Генералската” ГАЗ-3102 спира през 2008 г. За 26 години са произведени 160 000 бройки.

GAZ Volga Волга руски автомобили ГАЗ-3102