„Отцепниците” вероятно ще отложат и омекотят стандарта Евро 7

Осем страни - сред които и България – се противопоставиха на въвеждането на Евро 7 стандартна в настоящия му разписан вид, вероятно ще постигнат целите си

Пламен Георгиев,
двигател цилиндри бутала

Bosch

Ч леновете на ЕС дебатират по компромис, което ще забави и омекоти предложения стандарт Евро 7, който се предвиждаше да направи еко стандарта още по-труден за изпълнение от производителите.

Осем държави – водени от Франция и Италия, сред които е и нашата страна – се противопоставиха на въвеждането на Евро 7. Те твърдят, че производителите вече са сериозно затруднени да отговорят на решението за забрана продажбата на нови автомобили с ДВГ през 2035 г., за да се намали нивото на СО2 емисиите от автомобилния парк.

Първият еко стандарт (Euro 1) бе въведен през 1992 г. и оттогава всеки следващ затяга мерките за вредните емисии.

Европейските производители са на мнение, че Евро 7, който трябва да влезе в сила през 2025 г., е прекалено скъп и екологичните ползи от него ще бъдат незначителни.

Босът на Stellantis Карлос Тавареш твърди, че новите предложения ще увеличат цените на малките автомобили, ограничавайки правото на придвижване на по-бедните домакинства.

Наскоро разговарях с Жил Льо Борн, топ мениджър в Renault, който каза, че индустрията все още не знае какво е Евро 7. След като правилата бяха предложени, възникнаха разногласия, в следствие на които група бе натоварена със задачата да изчисти разногласията. Резултатите от тяхната работа още няма, а от компаниите се иска да въведат нещо през 2025 г., след като към края на 2023 г. още не знаят какво се иска от тях.

Испания, която председателства ЕС в момента, се надява да предложи компромисен вариант следващата седмица, но все още няма единодушие по темата, пише Automotive News.

В предварителния вариант на документа, предложен от Испания, датите за въвеждане в сила на Евро 7 се изместени назад. Предварителните срокове бяха средата на 2025 г. за автомобилите и средата на 2027 г. за камиони.

Държавите, които настояват за отслабване на Евро 7, изразиха загриженост относно „необходимите значително разходи за развитие и инвестиции в допълнение към това, което вече е вложено в електрификация, и общите ползи, които могат да бъдат спечелени от предложения подход“, се казва в проектодокумента.

Базираната в Брюксел лобистка група Transport and Environment разкритикува проекта, заявявайки, че страните са „отстъпили пред заплахите на производителите на автомобили...”.

„В това ново предложение на испанското председателство: Ограниченията на емисиите за автомобили са отслабени. Няма промяна в ограниченията на емисиите за автомобили и микробуси в сравнение с Евро 6, дори за дизела, който има право да отделя повече NOx (азотен оксид) от бензина, “ T&E написа в сряда.

Ходът към смекчаване на правилата за емисиите идва на фона на високата инфлация и загрижеността относно цената на зелената реформа.

Френският министър на финансите Бруно Льо Мер каза, че ЕС трябва да се откаже от стандарта Евро 7, тъй като това ще струва на европейските производители на автомобили „безполезни пари“ в решаващ момент на преход.

След като страните от ЕС съгласуват позицията си по Евро 7, те ще влязат в преговори с Европейския парламент за окончателния вид на сделката.

Европейски съюз Euro 7 Евро 7