Т ретият най-скъп автомобилен производител в света – след Tesla и Toyota – изглежда най-напред от всички китайски производители в атаката си на европейския пазар. BYD я започва с три електромобила на шест европейски пазара: Atto 3 ще стартира от 38 000 евро, докато Tang SUV и седанът Han са оценени на 72 000 евро. По-късно към тях ще се присъедини и седанът Seal, без цена към момента. Говори се, че към гамата в Европа ще бъде добавен и малкият Dolphin.
Големите притеснения на европейските производители се крият и във факта, че правителствата в централна и източна Европа са готови на всичко, за да привлекат инвестиции от BYD, която иска да произвежда на континента. Това накара Мишел Шу, генерален мениджър и управляващ директор на BYD Europe, да каже:
Дори в Китай нямаме такъв вид инвестиция в услугата.”
Това притеснява изключително много големите автомобилни производители. Особено силно срещу това топло посрещане е настроен Карлос Тавареш, шеф на втория по големина концерн в Европа.
Много просто, просто трябва да помолим Европейския съюз да наложи същите условия в Европа за китайските производители, при които ние, западните производители, се конкурираме в Китай,” каза Тавареш пред журналисти в Париж.
Тавареш смята, че китайските автомобили трябва да бъдат обложени с 10% мито за ЕС, докато европейските компании плащат между 15 и 25% мито, за да продават произведените в Европа автомобили в Китай.
Китайските производители са посрещнати в Европа с червен килим. Нас не ни посрещат така в Китай," допълни той.
“Притеснително е,” каза Лоренс ван ден Акер, директор по дизайна на Renault group.
Аз съм европеец. Искам ние да сме лидерите. Китайските производители имат предимство пред нас, а китайското правителство залага на електромобилите от 15 години.”
Докато част от правителствата в Европа са готови на всичко, за да привлекат китайските инвестиции, Еманюел Макрон е готов за защита. Правителството му подготвя мярка за субсидиране на електромобили, произведени във Франция или поне в Европа.
Американците купуват американско и следват много агресивна политика за държавна помощ. Китайците затварят своя пазар. Не може ние да сме единствената зона, най-разнородната по отношение на климат, която смята, че няма европейски преференции,” заяви Макрон.
Идеята за вдигане на митото за китайските коли няма да срещне подкрепа от Германия, чиито компании са много силно обвързани с китайското производство и все още държат голям дял от пазара там. Вдигане на митото може да доведе до отговор от Китай, което да се отрази пагубно на западните производители в Поднебесната империя.
Проблемът е, че не само BYD атакува. В Париж е още Great Wall с две свои марки, а апетит към европейския пазар имат MG, Polestar и др.
Китайските марки държат 5% от европейския пазар на електрически автомобили, показва доклад на лоби групата Transport & Environment.