М одерните автомобили имат все по-сложни и скъпи системи, които влагат в своите фарове. В наши дни фаровете осветяват много по-големи площи и са значително по-ярки.
Затова и много от компаниите полагат усилия за внимателното насочване на светлинните лъчове. Усилията им обаче отиват на вятъра, когато пазарът е пълен и с некачествени и непроверени светлини, които може всеки да си купи и да монтира на своя глава. Да, по закон всяка такава промяна в автомобила трябва да мине съответните прегледи, но практически почти никой не го прави. А и много от фабричните светлини са си доста ярки.
И така, резултатът е, че вместо да подобряват увереността на шофьорите през нощта, ярките фарове всъщност я влошават. Проучване на британската организация RAC (еквивалент на СБА) открива, че 25% от шофьорите в страната вече ограничават нощното си шофиране заради ярките фарове на останалите, съобщава AutoExpress. Други 22% казват, че не могат, но искат да ограничат нощното шофиране заради същата причина.
75% от всички нежелаещи да шофират нощем казват, че основната причина са ярките фарове, които правят изживяването некомфортно и трудно. Например по-трудно преценяват дистанциите, позицията си на пътя, скоростта на другите. 49% също така се чувстват по-малко сигурни на пътя, а 5% напълно са спрели да шофират нощем заради фаровете. Шофьорите, които не са променили навиците си, също казват, че напоследък фаровете са твърде ярки и пречат.
Анкетата е проверила и кои типове фарове предизвикват недоволство. За 72% от анкетираните, ярките бели LED-ове и би-ксенони са заслепяващи, докато традиционните жълти халогени пречат на много по-малко хора.