Проучване: прахът от спирачните накладки е по-вреден от дизеловите емисии

Преминаването към електромобили няма да премахне всички замърсители, генерирани от автомобилите

Пламен Георгиев,
накладки спирачки

iStock

Е лектрическите автомобили са приветствани от мнозина като ключов инструмент за намаляване на глобалното затопляне, както и за по-чист въздух в населените места. Но електромобилите може да не са панацеята, която някои смятат, че са. Нови изследвания показват, че прахът от спирачките, който се отделя както от електромобили, така и от автомобили с ДВГ, е толкова токсичен, колкото и вдишването на дима от изгарянето на въглища.

Това звучи изненадващо, като се вземе предвид факта, че електромобилите разчитат в голяма степен на регенеративно спиране, което значително намалява използването на традиционните фрикционни спирачки. Въпреки това, електромобилите също така са значително по-тежки от техните събратя с ДВГ, което означава, че когато използват спирачките си, от тях се отделя повече фин прах при спиране.

Учени от университета в Саутхемптън във Великобритания изследваха ефекта от емисиите фини частици от различни видове спирачни накладки върху белите дробове. Единият тип е с нисък метален състав, докато другите три са съставени от полуметални, неазбестови органични и керамични елементи. Разработени да заменят по-старите, съдържащи азбест накладки, те съдържат медни влакна, които подобряват топлопроводимостта, нещо, което азбестът осигуряваше преди. Азбестът беше премахнат от сместа поради връзките му с белодробни заболявания, но е установено, че медният прах в съвременните накладки също е свързан с белодробни заболявания като рак, астма и хронични белодробни заболявания.

В Калифорния и Вашингтон бяха приети закони за намаляване на съдържанието на мед в спирачните накладки, макар причините за това да са различни от защита на белите дробове. Стандартът Евро 7, който влиза в действие през 2026 г., също ще започне да ограничава емисиите прах от спирачките, макар че вероятно това ще засегне само новите автомобили, а не движещите се по пътя.

При тестовете неазбестовите органични накладки са предизвикали най-голямо възпаление. Те са оценени дори като по-токсични за човешките бели дробове от дизеловите емисии. Според авторите на изследването именно този вид накладки са най-често срещаните в САЩ, защото са евтини, тихи и имат сравнително ниска степен на износване.

Източник на статията: carscoops.com

регулации здравословно здравеопазване емисии СО2 спирачни накладки накладки