Mercedes, BMW и Porsche ще загубят най-много при търговска война между ЕС и Китай

Китай е незаменим пазар за най-скъпите модели на германските производители

Пламен Георгиев,
BMW i7 xDrive60 галерия

, BMW

BMW i7 xDrive60

Е вропейският съюз обяви, че ще започне разследване на китайските субсидии за електромобили. Целта е евентуално да се наложат мита на евтините китайски електромобили, които заплашват европейските производители. Но ако това се случи, Китай даде ясно да се разбере, че ще наложи реципрочни мерки, от които най-много биха загубили златните кокошки на Mercedes-Benz и BMW.

За най-скъпите модели на въпросните марки, включително Porsche, китайският пазар е основен. Затова, ако Китай отговори с налагане на мита върху Mercedes S-Class, BMW 7-Series и  Porsche Cayenne, това ще нанесе сериозен удар.

"Тези, които живеят в стъклени къщи не би трябвало да хвърлят камъни”, изразяват мнението си анализаторите Даниел Роеска и Юнис Лий от Bernstein. Трите германски марки са поставени под най-голям риск при евентуално разгаряне на търговска война между ЕС и Китай.

Китай е най-големият пазар за луксозни автомобили. Над 1/3 от продажбите на BMW 7-Series и Mercedes S-Class миналата година са реализирани именно в Поднебесната. На месец в страната се продават над 1000 бройки автомобила Maybach.

Audi също е под голяма угроза, тъй като там се пласира над 1/3 от общите продажби на марката. Миналата година компанията е изнесла за Китай над 10 000 броя от лимузината A8.

Роеска и Лий изчисляват, че китайските приходни потоци представляват над 25% от основния нетен доход на германските автомобилни производители.

BMW и Mercedes имат съвместни предприятия с местни производители в Китай, които позволяват по-масовите модели да се продават без настоящото 15-процентно мито за вносните коли. Но луксозните модели се произвеждат в Европа и северна Америка.

Mercedes е продал над 750 000 коли миналата година в Китай, от които 20% са били вносни.

Главният търговски преговарящ на ЕС Валдис Домбровскис потвърди отново "по-категоричната" позиция на блока по отношение на търговията с Китай в реч в Пекин в понеделник. Ако Китай реши да отговори с вносни мита, „Произведено в Германия“ – отдавна смятано за знак за качество – може да се окаже недостатък.

Сега очакваме лобитата в ЕС да застанат на нож едно срещу друго. Смята се, че решението на ЕС да заплаши Китай с вносни мита е победа за френското лоби, но нека не се залъгваме, германската автомобилна индустрия е далеч по-мощна от френската, така че разговорът за налагане на мита за вносните китайски електромобили в Европа далеч не е завършил, тепърва предстои. Лично аз не бих се учудил, ако след 13 месеца (такъв срок на проучване си даде ЕС) се окаже, че няма нередности и китайските коли не бъдат облажени с мита.

Източник на статията: autonews.com

Китай мито търговска война Европейски съюз