Д изайнерът Пьотър Прусов е определян като бащата на Niva, макар самият той видаги да е казвал, че това е плод на екипна работа. Екипна или не, но характерът на Niva изглежда е копиран от този човек: машина, способна да издържи във всякакви трудни условия.
Самият Прусов преминава теста за сила и издръжливост от ранна детска възраст. Роден на 6 януари 1942 г. в беларуското село Зубки, той е петото дете в семейството. Баща му отива на фронта през есента на 1941 г., оставяйки бременната си жена с три деца (най-големият, 17-годишният Андрей, също отива да се бие на фронтовата линия).
Петър е само на няколко дни, когато майка му бяга в гората при партизаните. Там живеят повече година. Когато се прибират, намират куп пепелища вместо село с 500 къщи.
Хората я наричат Niva „неубиваема“ – точно като него. По време на военната си служба, когато танкът на Петър е взривен от мина, той се бори за живота си в Сахара. В средата на 1963 г. редник Прусов пристигна в Алжир на тайна мисия. Пет дни и нощи в пустинята без вода, кървящ... Но той си забранява да умре и чака спасители.
Грешка от 2 копейки
След армията Прусов постъпва в Запорожкия машиностроителен институт, избирайки специалност „Автомобилен дизайн“. Завършва с отличие и отива във Волжския автомобилен завод в Толиати, мечтаейки да създаде нова кола. И се озовава в точното време на точното място. В края на 60-те години на миналия век от министерството идва искане за автомобил със задвижване на четирите колела, който да „задоволи нуждите на населението в селскостопанските райони на страната, както и за използване в трудни пътни условия“.
Дори в Европа 7 години за създаване на нов модел се смятат за добро темпо. С Niva, от началото на проекта до стартирането на производството, изминават 5 години. В същото време Прусов успява да защити повечето от идеите си: независимо предно окачване, носеща изцяло метална каросерия, дискови спирачки, които по това време са налични само за скъпите автомобили от прогнилия Запад.
Моментът на истината са тестовете на полигона. Комисията номинира Range Rover и UAZ-469B като конкуренти на Niva. Минава тестовете и съревнованието с отличие. Оттам насетне пречки пред серийното производство няма.
Но неприятностите идват от най-неочаквани места: икономическият отдел на завода изчислява, че себестойността на производството на автомобила е повече от 10 хиляди рубли. Прусов получава нова задача: да направи така, че тези разходи да спаднат. Според изчисленията на дизайнера сумата е почти 2 пъти по-малка: 6200 рубли. Когато „Нивите“ започват да слизат от конвейра, се оказва, че той е направил грешка с... 2 копейки.
Обущар без обувки
Дори самият Прусов не очаква такъв успех на Niva в чужбина: десетки хиляди автомобили се изнасят годишно. В Германия се записват за нея.
Прусов получава личната си Niva едва през 1987 г. Причината е, че колите са резервирани с години напред. Японската Vitara, подобна на Niva, се появява през 1988 г. Създателите й дори не отричат приликите, те подаряват на Прусов книжка Vitara с надпис: „На кръстника на тази кола“.
Lada Niva е най-успешният експортен модел на Волжския автомобилен завод в цялата му история - повече от 700 000 поемат към чужбина. До 2006 г. автомобилът се продава под името VAZ-2121 Niva на вътрешния пазар и като Lada Niva на външния пазар, от 2006 до 2021 г. - под името Lada 4x4, от 2021 г. - Lada Niva Legend.