Китайската заплаха била „преекспонирана”

Така смята шефът на BMW, но неговите продукти нямат китайски конкуренти (или поне са много малко), но дали това се отнася за моделите на Renault Group и Stellantis?

китайски автомобили Denza

BYD/Denza

BMW продава 1/3 от автомобилите си в Китай, най-големият й световен пазар. Цели 32% (824 832 бройки) от продажбите си баварците са реализирали именно в Поднебесната през 2023 г.

Оливер Ципсе, шеф на BMW, се изказа срещу увеличението на митата за китайските електромобили, внасяни в Европа, наричайки заплахата за европейските производители „преекспонирана”.

Това изказване на Ципсе е като огледален образ на предишни подобни от Mercedes-Benz и Volkswagen Group. Но то е повече от логично. И трите компании могат да загубят много от по-високи мита за вносните китайски модели с цел защита на европейските марки. Но реципрочният отговор от китайска страна ще е увеличение на митата за вносните в Поднебесната империя коли. И тук е уловката. Трите германски концерна продават много в Китай, по-високите нива ще ги засегнат драстично.

От друга страна са масовите марки, т.е. френското лоби, което иска по-високи мита в Европа, за да защити собствените си продукти. Французите обаче не се интересуват от китайския пазар, защото не продават (или много малко) на него. И тук е сблъсъкът на интереси. Но за момента изглежда, че френското лоби ще надделее. А и защо BMW или Mercedes да се чувстват застрашени от вносните китайски модели, след като сред тях няма техни конкуренти?

Европейската автомобилна индустрия, когато става въпрос за BMW Group, не е силно засегната от вноса на китайски автомобили, нито е в интерес на ЕС да налага по-големи мита върху тези продукти”, коментира Ципсе, пише Automotive News. „Никой не може просто да дойде на пазар, голям колкото европейския и просто да го превзема”, довършва тезата си той.

Вероятността митата за внос да се увеличат от сегашните 10% се увеличиха съществено, след като в началото на март Европейската комисия обяви, че е открила доказателства, че Китай субсидира производителите на EV в страната. Така те придобиват нелоялно предимство на пазара в Европа, което притеснява особено много масовите брандове. И с право.

Но шефът на Mercedes не мисли така, Ола Калениус дори е на мнение, за митата трябва да бъдат намалени.

Не увеличавайте митата. Мисля, че трябва да се постъпи точно обратното: да намалим митата”, казва той пред Financial Times.

Босът на VW Group Оливер Блуме пък е притеснен от протекционизма от страна на Европа и САЩ.

“Ние се борим за свободна и честна търговия по света, като говорим и с нашето правителство”, каза Блуме наскоро.

Какво мисли изпълнителният директор на Renault? Лука де Мео смята, че един компактен модел в Китай има ценово предимство между 6000 и 7000 евро – около 25% от общата цена – сравнен с еквивалентен европейски модел.

Де Мео цитира и доклад на Политехническия университет за огромните субсидии, които китайското правителство плаща на родните производители, като изтъква и по-ниските енергийни разходи и по-ниските заплати в Китай.

Но Де Мео не е краен в становището си за връзките с Китай. “Пълното затваряне на вратата за тях ще е възможно най-лошият отговор”, казва той.

И как иначе, след като страната реално държи монопола върху ключовите суровини за производство на батериите!

Източник на статията: autonews.com

китайска заплаха китайска инвазия мита