Кои са най-заплашени от инвазията на китайските марки в Европа

Общото между тях е, че са на пазара на масови автомобили, имат малка моделна гама, в която има по един електромобил

Пламен Георгиев,
колаж заплаха от китайските марки

CarMarket.bg

К итайските производители процъфтяват. Доказа го и един интересен факт от последните дни: през ноември най-продаваната марката на родния пазар е BYD, която изпревари Volkswagen. За година продажбите на BYD са се увеличили с 83%, като през ноември компанията е реализирала 152 863 автомобила, докато VW - 143 602. Това се случва за пръв път и ясно подсказва на каква „жега” са подложени т. нар. наследствени производители в Китай.

Но проблемът е, че те изпитват жегата не само в Китай. Защото китайските марки вече наситиха дотолкова родния пазар, където годишно се продават 25 – 28 млн. автомобила, че вече са отправили взор към света.

Първата фаза от експанзията Made in China завърши. Наред сега е Европа, както и други части от света. За тази им атака те се възползват от няколко фактора. Това, че продуктите им вече са много качествени, е едно на ръка, доказват го поредицата китайски модели, отличени с 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Но китайските производители се радват на много силна държавна помощ. В същото време огромният местен пазар им позволява да поддържат такива производствени нива, че да постигат икономия от мащаба. Нещо повече, те изпреварват западните си конкуренти, когато става дума за електрификация на всички нива и във всеки сегмент.

Всичко това позволява на Китай да реализира сериозна автомобилна инвазия в развиващите се икономики, особено Латинска Америка. Но световна доминация може да се постигне само ако китайците стъпят сериозно на развитите пазари, а именно Европа, САЩ, Япония и Южна Корея. Със САЩ има сериозни геополитически и търговски проблеми, затова на прицел е Европа.

От януари до октомври тази година на Стария континент са продадени 320 000 автомобила с произход Китай, което е 3,5% пазарен дял. От тях 130 000 са на китайски марки, 190 000 са на западни марки.

Но някои анализа казват, че тези над 300 000 коли скоро може да достигнат 1 млн. на годишна база.

Сред най-заплашените от тази китайска инвазия изглежда Fiat. Компанията е силно зависима от италианския пазар (47% от продажбите се извършват именно там). Моделната гама е изключително малка (само 4 модела, без да вана). Марката предлага само един електромобил (500е) и само един SUV (500Х).

Ford е друга потенциална жертва. Марката се оттегля от сегмент В, който не е толкова популярен, колкото беше, но все още е сериозен източник на обем. Марката изтегля Fiesta и Mondeo, затова ще трябва да се разчита само на Focus. Puma и Kuga са популярни кросоувъри, но никой от тях на е изцяло електрически (за момента).

Застрашени има и сред японските марки. Най-голяма е заплахата за Mitsubishi, която в момента има само два модела в Европа. Марката е продала едва 43 000 коли до края на октомври. Дори при Honda положението не е особено цветущо с 5 модела, а електрическия Honda e се бори за оцеляване с високата си цена и малък пробег.

Дори без китайската заплаха, тези четири марки страдат. Пазарният дял на Fiat е спаднал от 4,53% (през 2015 г.) до 3,54% към днешна дата. При Ford положението е още по-драматично – от 7,33% на 4,95% пазарен дял. При Honda и Mitsubishi спадът е съответно 0,92% - 0,64% и 0,94% - 0,47%.

Но „жегата” ще усетят и други в масовия сегмент, които не успеят да предложат евтини електромобили.

Източник на статията: Motor1.com

европейски пазар FIAT Metaverse Store Ford Ranger Platinium Honda Hornet Mitsubishi ASX китайски автомобили Европа