А ко няма търговски бариери пред китайските автомобилни производители, те ще „унищожат“ конкурентите, подчертавайки натиска, на който Tesla е изложен от BYD.
Коментарите на Мъск идват, след като подкрепяваната от Уорън Бъфет китайска марка изпревари Tesla по продажби на електромобили през последното тримесечие на миналата година. И това на фона на сериозните намаления на цените, които Tesla направи през цялата 2023 година.
Китайските компания бяха „най-конкурентни“ и „ще имат значим успех извън Китай, в зависимост от това какви тарифи или търговски бариери бъдат установени“, заяви Мъск по време на разговор с анализатори вчера.
Ако не бъдат поставени търговски бариери, те до голяма степен ще унищожат повечето автомобилни компании в света“, казва той. „Те са много добри“.
Мъск има за какво да се притеснява. Инвеститорите също, защото маржовете на печалбите спаднаха след агресивната ценова война, обявена именно от Tesla. В сряда Мъск каза още, че е достигната „естествената граница за намаляване на разходите“ със съществуващата гама.
Tesla планира да лансира компактен кросоувър в средата на 2025 г., чието кодово наименование е Readwood. Но китайците успяват да задържат ниски нива на производствените разходи, нямат проблеми с доставките и искат да излязат спешно извън пределите на Китай.
В САЩ поне към момента няма заплаха. Джо Байдън заяви, че „няма да допусне“ доминация на китайски марки на родна територия. Доналд Тръмп е още по-красноречив, като заявява, че ще иска още по-големи мита за вносните китайски стоки.
Европа също зае протекционистка позиция, макар и много, много по-мека. Европейските структури ще разследват 13 месеца (!) по-евтините китайски модели, които се възползват (към момента са невинни до доказване на противното) от държавните субсидии, за да придобият нечестно ценово предимство.