Иска се много повече за постигане на СО2-неутралитет

Tesla електромобили

Getty Images/Guliver

П арижкото споразумение иска светът да е СО2-неутрален до 2050 г. Транспортът ще плати огромна цена за постигането на голямата цел. Докладът Electric Vehicle Outlook 2021 на BloombergNEF проследява всички взети до момента мерки, като посочва добрите практики, но и пропуските, които трябва да се неутрализират.

Към края на 2020 г. по света е имало около 10 млн. електрически автомобили, съставляващи 4% пазарен дял в сегмента на леките коли. Този процент е 39 при автобусите (600 000), 1 при вановете и камионите (около 1 млн.) и 44 при 2- и 3-колесните (260 млн.).

Европейците карат е-колите си повече от колегите си с конвенционални модели

През 2020 г. по света са били продадени 3,1 млн. електрически леки автомобили, чийто брой ще нарасне до 14 млн. през 2025 г. Този ръст ще направи така, че до 2025 г. по пътищата в света ще има 54 млн. електромобила, но пък това ще означава, че ще трябва да бъдат заменени грубо още 1,146 млрд. конвенционални коли!

Сценарият Net Zero (СО2-неутралитет до 2050 г.) казва, че до 2030 г. почти 60% от световния автопарк не трябва да отделя вредни емисии. Последният двигател с вътрешно горене трябва да слезе от поточната линия до 2035 г.

В САЩ предлагат субсидия за електромобили до $12 500

Сценарият Economic Transition (движен от пазарни сили, без нови политически мерки) вижда доминиран от електромобили пазар до 2050 г., но към тази дата все още 39% от автомобилите ще горят гориво.

И в двата сценария навлизането на електрическите автомобили ще се движи от падащите цени на литиево-йонните батерии. За периода 2010-2020 г. цената им е спаднала с 89%, като средната им стойност е $137/kWh. Тази цена ще продължи да пада с въвеждането на нови материали, нови производствени процеси и внедряването на по-прости дизайни на пакетите батерии.

Нова батерия обещава 60 пъти по-бързо зареждане спрямо литиево-йонната

Един от най-важните изводи е свързан със скоростта на навлизане на електрическите автомобили в развиващите си и бедните държави (ние от кои сме е трудно вече да се каже). За тези пазари електромобилите все още са много скъпи. Дори през 2035 г. да бъде продаден и последният нов автомобил с ДВГ, това далеч не означава, че колите с ДВГ моментално ще изчезнат. Напротив, употребяваните автомобили  ще бъдат изнесени в страните, в които ще имат добра стойност. Наводняването на тези пазари с употребявани автомобили ще доведе до понижаването на цените им, а оттам и до това, че хората, които преди не са могли да купят кола, вече ще могат.

На прицела на еколозите са лекотоварните автомобили

Така, ако не бъде постигнато споразумение за световна политика за електрическа мобилност, емисиите СО2 само ще мигрират от един континент на друг, от една страна в друга. Затова забраната за продажба на коли с ДВГ в определени държави може да се окаже пирова победа.

Европейци и американци са се устремили към електромобилите

Но няма никакво съмнение, че електрическият автопарк ще продължи да расте. Това ще доведе до покачване на световното потребление на електричество, но не чак толкова много, колкото се предполага. Сценарият Economic Transition предвижда, че всички видове електромобили ще добавят 5000TWh електричество до 2050 г. В сценария Net Zero търсенето на ток достига 8500TWh по света до 2050 г. Почти пълното електрифициране на автомобилния транспорт добавя само 25% към световните нужди от електричество през 2050 г.

В електрическия град на Renault ще се правят по 400 000 коли годишно

БГ дебют за MINI на британска територия

Поглед назад към един от най-добрите двигатели на AMG

Източник на статията: Vesti.bg