Еколози сравняват автомобилните производители с петролните гиганти

Твърдението им е, че авто гигантите изхвърлят много повече вредни емисии от това, което твърдят.

Пламен Георгиев,
поточна линия завод Audi A3

Audi

Н еправителствената организация Transport & Environment отново захапаха автомобилната индустрия. Тя е черната овца за конкретно тази организация, която през годините бе сред най-яростните критици на плъг-ин хибридите и бавното възприемане на електрическата мобилност. Сега, с нов доклад, T&E твърди, че световната автомобилна индустрия изхвърля средно с 50% повече вредни емисии, отколкото са официалните данни.

За разлика от други индустрии, при които основните вредни емисии се генерират в процеса на производство, продуктите на автомобилната индустрия продължават да замърсяват през целия си жизнен цикъл. През 2023 г. в ЕС влизат в сила нови регулации, които ще принудят производителите да разкриват по-точно отделяните вредни емисии от автомобилите през целия им живот.

Компаниите правят тези изчисления на база различни фактори, сред тях среден размер на автомобила, къде се шофира той, жизнен цикъл и т.н., и т.н. Transport & Environment твърди, че производителите използват избирателни данни, за да снижават умишлено данните за вредните емисии. Toyota, например, основава средните си емисии на своите автомобили на база жизнен цикъл от 100 000 км, твърди T&E.

Но Toyota далеч не е изключение. Данните на T&E казват, че най-голямо разминаване между реалните параметри и тези на хартия има при Hyundai-Kia. Еколозите твърдят, че моделната гама на корейския концерн отделя цели 116% повече вредни емисии от обявеното. След това в тази непрестижна класация се нарежда BMW с 81% по-високи емисии СО2 от официалните, следвани от Toyota (+69%), Mercedes (+62%), Renault/Nissan/Mitsubishi (+61%) и Volkswagen (+58%).

Според коригираните оценки на екологичната организация автомобилните производители замърсяват почти толкова, колкото петролните гиганти, за евро, инвестирано в тях. При настоящите пазарни цени нефтените гиганти отделят 5000 тона CO2 еквивалент на средно инвестиран 1 млн. евро. Междувременно автомобилните производители отделят 4500 тона CO2 еквивалент на инвестиран 1 млн. евро.

Но това е само средна стойност. Някои автомобилни производители всъщност отделят значително повече тонове CO2 от петролните гиганти. Алиансът Renault Nissan Mitsubishi, например, отделя почти 10 000 тона CO2 на милион евро, а Honda, Ford, VW, Stellantis и Hyundai отделят повече от средното за BP, Shell и Exxon, според T&E.

Това е проблем за автомобилните производителите, които искат да останат привлекателна алтернатива за онези, които се интересуват от етично инвестиране. Според Morningstar, американска финансова фирма, 50% от всички нови финансови продукти може да попаднат в категорията околна среда, социална среда и управление (ESG) до края на тази година.

 „Според официални разкрития едно евро, инвестирано в автомобилна компания, финансира почти същото количество въглерод като евро в петролна компания“, казва от T&E . „Това трябва да е сигнал за събуждане за финансовата индустрия. Мениджърите на активи, които искат да избегнат цъкащата въглеродна бомба, ще трябва да започнат да се отказват от производителите на автомобили, които продължават да продават замърсяващи автомобили.

T&E Transport & Environment емисии СО2 екология