Цифрите зад алианса между FCA и PSA

Пламен Георгиев,
Peugeot 508 Sport Engineered Concept

, Peugeot

Peugeot 508 Sport Engineered Concept

С ливането на Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group ще създаде четвъртият по големина автомобилен концерн в светата, ако администрацията на Доналд Тръмп не измисли нещо гениално.

Миналата седмица двете компании обявиха намеренията си за сливане с равни дялове, но водени от боса на PSA Карлос Тавареш. Френската група ще има и шестима членове на борда на директорите срещу пет за FCA, което реално ще даде контрол на французите при взимането на решенията.

Сливането на двата концерна ще обедини под една шапка 15 автомобилни марки! Макар и впечатляващи като цифра, те все пак остават на четвърто място през първите шест месеца на годината по продажби с реализирани 4,2 млн. сделки, отреждайки им място зад Volkswagen Group, Toyota и Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, но пред General Motors и Hyundai-Kia (според Jato Dynamics).

Заражда се нов автомобилен гигант

Макар FCA да отчита много сериозни печалби, концернът търси начин за сливане още от 2015 г., когато Серджо Маркионе заяви, че това е единственият начин за компаниите в бъдеще да оцелеят на фона на все повече нарастващите разходи.

Сега, само година след смъртта му, мечтата на Маркионе ще се сбъдне. Чрез споделянето на технологии и платформи, компаниите ще постигнат годишни спестявания от синергии в размер на 3,7 млрд. евро.

Тази цифра може да бъде постигната без затваряне на заводи, казва официалното становище. Нещо, което PSA доказа, че е изпълнимо, след като изведе дългогодишния губещ Opel/Vauxhall на пътя на печалбата.

Кросоувърите нямат бъдеще

Но пречките пред успеха са огромни. FCA може и да е на печалба, но от спечелените миналата година 7,3 млрд. евро преди облагането, цели 6,2 млрд. евро идват от САЩ и най-вече от пикапите на Ram и всъдеходите на Jeep. Компанията е в агония в Европа, където търсенето на FIAT зависи най-вече от 500 и Panda, а от тях не може да се направи кой знае каква печалба. Печалба почти няма и от Alfa Romeo и Maserati.

Фелипе Муноз от Jato Dynamics смята, че Fiat може бързо да бъде вдигнат на крака. “FCA може да се възползва от новата платформа за 208/Corsa, за да вкара в сегмента ново Punto.” След това може да последва ново Tipo, стъпващо на платформата на Peugeot 308.

По-големият проблем на FCA е индустриалната база в Италия, където тя има невероятните 27 завода за автомобили и части. И проблемът е, че повечето от тях работят на много под пълния си капацитет, което ще се окаже огромен препъни камък за Карлос Тавареш, който трябва да впрегне всичките си усилия на добър парламентьор. До момента той се радва на много добро име във Великобритания (за сега), където успя да запази и двата завода на Vauxhall. Италианските профсъюзи искат уверения, че същото може да стане и в Италия, но 27 завода…

Колите с най-голяма обезцeнка след 5 години

Интересен е въпросът какво ще се случи с Alfa Romeo и Maserati. Превръщането на Maserati в италианския еквивалент на машината за пари на VW Group винаги е било основна цел. Но да достигнеш печалбите на Porsche е нещо, което не изглежда никак възможно. По-рано тази година FCA обяви инвестиционен план от 5 млрд. евро за електрифицирането на Maserati и лансирането на нови спортни модели, електрически и с ДВГ.

PSA описаха Maserati и Alfa Romeo като компании със „съществен потенциал за развитие”. Може и Тавареш е човекът, който да отключи потенциала им. Все пак той е ученикът (с главно У) на Карлос Гон, който превърна Renault-Nissan в световен колос. Или пък ще се превърне в човека, който да продаде Alfa Romeo на VW Group. Предстои да видим.

Голямата сила в планираното сливане се крие в SUV и вановете – най-печелившите сегменти в момента. Сливането между FCA и PSA ще създаде най-големият производител на ванове, като комулативно двата концерна са продали над половин милион ванове през първата половина на тази година (Jato Dynamics). Те ще създадат и третия по големина в света на SUV пазара, като за същия период са реализирали 1,5 млн. продажби. Заедно двата концерна са продали 1,2 млн. малки автомобили (до клас С), но са много слабо представени в класа на средните седани (14 място в света), а това е проблем за китайския пазар.

Но Макс Оарбъртън от Bernstein не смята, че този алианс ще даде много (освен за европейския пазар). Според него в САЩ не може да се осъществят сериозни синергии, а обединението на PSA и FCA няма да донесе нещо значимо на китайския пазар, тъй като „две грешки не правят едно вярно решение”. Той не вижда и сериозни перспективи пред Alfa и Maserati.

Но Карлос Тавареш се доказа при сделката с Opel. Сега го очаква по-трудно задание, но топ мениджърът вероятно добре е разчел потенциала на PSA.

Първият плъг-ин хибрид на Citroen с разход 1,7 л/100 км

Германия ускорява електрификацията с по-големи субсидии

Magna работи по следващото поколение електрически мотор

Източник на статията: Vesti.bg

Алианс Карлос Тавареш FCA Fiat Chrysler PSA Group Peugeot