П рез 2021 г., малко след сливането между Fiat Chrysler Automobiles (FCA) и PSA Group, главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Тавареш даде обещание. Португалецът каза, че автомобилният конгломерат ще инвестира във всички марки в продължение на 10 години. Но ситуацията се промени драстично само за 2-3 години и сега топ мениджърът обяви, че съдбата на страдащите марки от общо 14 под шапката на Stellantis ще се реши много по-рано.
Говорейки на автомобилното изложение в Париж, Тавареш обяви, че решенията ще бъдат взети след 2-3 години. Дотогава обаче друг ще е начело на концерна, защото Тавареш напуска (или по-правилно ще е да кажем, че го напуснаха). Петгодишният договор на настоящия топ шеф изтича в началото на 2026 г. и няма да бъде подновен. Неговият наследник ще бъде обявен в края на 2025 г.
Пред Automotive News Тавареш коментира, че всички марки под корпоративния чадър са финансово подсигурени до 2026 г. Това изглежда странно да се каже, като се има предвид как Chrysler „съществува“ само с един модел - Pacifica/Voyager. Закъсалата американска марка обаче се готви да пусне първия си EV през следващата година, така че има някаква надежда, макар и минимална.
Най-сигурно изглежда бъдещето на Jeep от американските компании, тъй като има нови и задаващите модели. Не така стоят нещата при Ram, който страда от сериозни проблеми с качеството.
Процесът на прераждане (поредното N такова) на Lancia започва с новата Ypsilon и ще продължи през 2026 г. със завръщането на Gamma. Ако успее да устиска на бурята, плановете са да видим (евентуално) и нова Delta през 2028 г.
Alfa Romeo възнамерява да пусне следващото поколение Stelvio през 2025 г., а Giulia година по-късно. По-голям SUV с ДВГ и електрическо задвижване, който да застане срещу Porsche Cayenne, е планиран за пускане на пазара през 2027 г. и ще бъде насочен основно към Щатския пазар.
Тази седмица Таварес призна, че Mserati „е на червено“, хвърляйки вината върху маркетинга, а не върху моделите и стратегиите.
Не е ясно какъв е планът за DS Automobiles, въпреки че новият флагман DS9 вероятно ще бъде пуснат на пазара през 2025 г. заедно с втори модел.
При Abarth ситуацията също е доста мъглява и несигурна.
Марки като Fiat, Opel, Citroën и Peugeot имат много история зад гърба си и портфолио (е, такова липсва на Fiat) няма как да изчезнат, но това не значи, че не са застрашени от новите реалности. Да не забравяме, че преди дни Тавареш каза, че строящите се заводи на китайски марки в Европа може да доведат до това, че установени OEM производители на континента да затворят свои заводи, като причина за това португалецът посочи свръхкапацитета.
Вероятно няма да има изненадани, ако броят марки бъде намален от сегашните 14 през следващите няколко години.