Н овите мита на Европейския съюз върху китайските електрически автомобили ще ускорят затварянето на заводи в Европа от местните производители. Причината е, че митата ще принудят китайските марки да строят свои заводи в Европа, като по този начин изострят проблемите със свръхкапацитета, каза главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Тавареш.
Митата са „добър инструмент за комуникация“, но имат странични ефекти, казва още Тавареш.
Това увеличава свръхкапацитета на производствената система на Европа. Начинът да се избегнат митата е да се строят заводи в Европа“, добави той. „Вие ускорявате необходимостта от затваряне на заводи.“
Ако някой каже, ок, един завод ще бъде построен, ще бъде затворен друг, няма проблем, отговорът е следният. Проблемът е, че Китай ще сглобява коли в тази заводи в Европа, а няма да ги произвежда. Няма да вкарва пари в европейската икономика. Няма да сключва колективни трудови договори, защитаващи работниците...
Говорейки пред италиански медии на изложението в Париж, Тавареш спомена случая с китайския EV гигант BYD, който изгражда първия си европейски завод за сглобяване в Унгария.
„Китайските автомобилни производители няма да отидат в Германия, Франция или Италия, за да произвеждат колите си, защото там биха имали неизгодни разходи, като се започне от разходите за енергия“, казва той.