И зпълнението “30 Years M3” надгражда над Competition Package, който се предлага като опция за серийното BMW M3. Това се изразява в увеличение на мощността на двигателя с 19 к.с. до 450 к.с. Към Competition Package е включено също окачване Adaptive M, което е настроено в съответствие с увеличената мощност. Всичко това подобрява динамиката, като BMW M3 “30 Years M3”, с опционална седемстепенна М трансмисия с двоен съединител, спринтира от 0 до 100 км/ч само за 4 секунди, което е 0,1 секунди по-бързо спрямо серийния модел. Дори и оборудван със стандартната шестстепенна механична трансмисия, автомобилът изпълнява този спринт 0,1 сек по-бързо от серийния модел. Удоволствието “30 Years M3” в Германия струва 10 000 евро повече. Всичко обаче започва през 1986 г.
BMW представя новото M3 по време на Международен автомобилен салон Франкфурт 1985. Четирицилиндровият, 2,3-литров двигател с по 4 клапана на цилиндър генерира мощност от 200 к.с. Този агрегат пасва идеално на двувратия автомобил, който тежи само 1200 кг благодарение на олекотената си конструкция – от пластмаса са изработени предната и задната брони, страничните прагове и капакът на багажника, заедно със спойлера и някои други детайли. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 6,7 сек и максималната скорост от 235 км/ч са впечатляващи показатели дори и днес.
През 1988 г. е представена версията Evo на BMW M3, която достига максималните 243 км/ч, благодарение на повишената до 220 к.с. мощност. През 1990 г. е лансирана топ модификацията на първото поколение на модела - BMW M3 Sport Evolution, което разполага с 2,5-литров двигател с мощност 238 к.с. Моделът е ограничен до 600 автомобила.
За разлика от своя предшественик, второто поколение на BMW M3, което отбелязва своя дебют през 1992, не е специално разработено за участие в моторни спортове. Значително по-дискретното и елегантно купе разчита на 3,0-литров, 6-цилиндров двигател с мощност286 к.с. и максимален въртящ момент от 320 Нм. С литровата си мощност (97 к.с./л) и специфичен въртящ момент (108 Нм/л), той поставя два световни рекорда за масово произвеждан атмосферен двигател. BMW M3 Купе ускорява от 0 до 100 км/ч за точно шест секунди.
През 1994 BMW M допълва едновременно гамата на BMW M3 с две нови каросерии. В допълнение към кабриолета, за пръв път BMW M3 се предлага като седан с четири врати. Година по-късно, в рамките на цялостно обновяване на модела, работният обем на редовия 6-цилиндров двигател е увеличен от 2990 на 3201 куб. см, а мощността нараства до 321 к.с. Резултатът: ускорение 0–100 км/ч за 5,5 сек.
От лятото на 1996, новото BMW M3 се превръща в първия масов сериен автомобил, оборудван с автоматизирана механична трансмисия. Секвенциалната М трансмисия е става много популярна сред клиентите, като почти всяко второ BMW M3 е оборудвано с трансмисия SMG.
Третото поколение на BMW M3 предлага по-смела визия от своя предшественик. Предният капак е алуминиев, с т. нар. power dome, колесните арки са откроимо по-широки, аеродинамично оптимизираният капак на багажника завършва със спойлер, а отзад имаме две двойки ауспуси.
Автомобилът отново се задвижва от 6-цилиндров редови, атмосферен двигател. Напълно преработеният агрегат генерира 343 к.с. мощност от работен обем 3246 куб. см. Максималният въртящ момент е 365 Нм. Спринтът до 100 км/ч трае 5,2 сек, а междинното ускорение от 80 до 120 км/ч на четвърта предавка отнема само 5,4 сек – тези параметри отразяват динамичния потенциал на това BMW M3.
BMW M3 CSL, което влиза в продажба през 2003, получава изключителен статут. При този специален модел, който е последователно изпълнен с цел олекотяване на конструкцията – абревиатурата CSL винаги е била терминът, използван от BMW за Coupe, Sport и Lightweight – мощност от 360 к.с., комбинирана с тегло от само 1385 кг – това кореспондира на съотношение мощност-маса от 3,85 кг/ к.с. Намаляването на теглото се отплаща с ускорение 0–100 км/ч за 4,9 секунди, 0–200 км/ч за 16,8 секунди.
Вместо редовия 6-цилиндров двигател от предишните две поколения, четвъртото издание на BMW M3 разчита на атмосферен V8 двигател под предния капак. Четирилитровият двигател генерира 420 к.с., тежи само 202 кг, което означава, че е с 15 кг по-лек от предходния двигател.
През есента на 2007 пазарен дебют прави версията с четири врати на BMW M3, което спринтира от 0 до 100 км/ч за 4,9 секунди, като по този начин е само с 0,1 сек по-бавно от Купето. Кабриолетът завършва моделната гама само няколко месеца по-късно, през пролетта на 2008.
С лансирането на петото поколение на своя топ атлет през пролетта на 2014, BMW M GmbH не само за пръв път представя едновременно Седан и Купе, като седанът е наречен М3, а купето – М4.
Преработеният изцяло редови 6-цилиндров двигател е оборудван с технологията M TwinPower. Високооборотният агрегат генерира максимална мощност от 431 к.с. и максимален въртящ момент от 550 Нм, надхвърляйки с почти 40% въртящия момент на двигателя от предходното поколение на BMW M3. Както BMW M3 Седан, така и BMW M4 Кабриолет спринтират от 0 до 100 км/ч за 4,1 секунди (с опционалната 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител).