Е вропейският парламент и Съветът на ЕС постигнаха снощи временно споразумение за нулеви емисии при новите автомобили и ванове от 2035 г. То е по пакета „Подготвени за цел 55“ (Fit for 55), чиято цел е намаляване на емисиите в ЕС с най-малко 55 на сто до 2030 г.
Емисиите от въглероден диоксид (СО2) при новите леки и лекотоварни автомобили трябва да бъдат намалени със 100 процента в сравнение с 2021 г. Такова е предложението на Европейската комисия.
По искане на ЕП се въвежда методология за оценката и междинните цели за емисиите на СО2 на продаваните на пазарите в ЕС коли и ванове. Комисията трябва да представи тази методология до 2025 г., придружена със законодателни предложения, където е необходимо.
ЕК ще публикува доклад до края на 2025 г., а след това - на всеки две години, за напредъка към нулевите емисии по пътищата.
Сухопътният транспорт отговаря за една пета от общите емисии на парникови газове в ЕС.
Нидерландският депутат Ян Хойтема, автор на доклада на Парламента, даде интервю на живо във Фейсбук за новите правила през юли, което е в основата на отговорите по-долу.
Вижте най-важното като въпроси и отговори. Вторите са интересни от гледна точка на това да видим как гледа на целия процес един евродепутат от страна, в която EV заемат все по-голям дял.
Какво ще се случи с колите с двигатели с вътрешно горене? Ще могат ли те да бъдат ползвани след 2035 г.?
Да, ще можете да продължите да използвате своята сегашна кола. Правилата не налагат всички автомобили на пътя да бъдат с нулеви емисии до 2035 г. и не засягат коли в движение.
Ако си купите кола сега, ще можете да я управлявате до края на нейния полезен живот. Но тъй като средностатистически една кола се използва около 15 години, трябва да се въведат ограничения от 2035 г., за да може към 2050 г. всички автомобили да бъдат с нулеви емисии.
Ще бъде ли възможно да се закупи или продаде кола с двигател с вътрешно горене след 2035 г. и ще може ли да се набави гориво, за да се движи тя?
Да, всичко това ще бъде възможно. Общите разходи за притежание на такъв автомобил (разходи за гориво, поддръжка, закупуване и застраховка) могат обаче да се повишат.
Какви автомобили с нулеви емисии ще бъдат управлявани?
В момента са популярни най-вече автомобилите на батерии, тъй като общите разходи за притежание са по-ниски от тези за алтернативите. Например, производството на водород и синтетични горива е по-скъпо, тъй като изисква много електричество.
От друга страна, батериите са тежки и някои видове транспорт не могат да бъдат задвижвани лесно с батерии. Затова водородът и електричеството са добро решение за кораби, самолети и тежкотоварни камиони.
Ще бъдат ли електрическите автомобили на приемливи цени?
След закупуване общите разходи за притежание на електрически автомобил са същите или по-ниски от тези за кола, ползваща бензин или дизел като гориво. Това е така, защото цените на електричеството са по-ниски от цените на бензина, а електрическите автомобили изискват и по-малко поддръжка.
В момента обаче електрическите автомобили са по-скъпи за закупуване. Новите правила за емисиите от колите би следвало да насърчат производителите да инвестират в нови технологии, които да намалят цените.
Друг проблем е липсата на развит пазар на използвани електрически автомобили.
Какво ще се случи с електрическите батерии след тяхното изхвърляне?
На този проблем са посветени други законодателни актове - например, директивата за енергията от възобновяеми източници и новите правила за батериите. Те целят да направят процеса на производството неутрален спрямо климата и да насърчат рециклирането на батериите. Също така тече много работа по разработването на нови видове батерии, не само за автомобили.
Съществува ли достатъчно инфраструктура за коли с нулеви емисии? Не са ли те само за хора, живеещи в градовете?
Производителите в момента разработват автомобили, които да изминават повече от 600 км. Ефективността се подобрява, така че да не се налага зареждане толкова често или да се зареждат с обикновен кабел у дома.
Европейският парламент прие позицията си по правила за инфраструктурата за алтернативни горива, които целят да гарантират наличието на повече станции за зареждане с електричество и водород.
Какви са следващите стъпки?
Парламентът и Съветът постигнаха предварително съгласие по окончателния текст на правилата на 27 октомври 2022 г. Текстът подлежи на официално одобрение от двете институции.