Д раматичното поскъпване на автомобилите от 2015 г. насам е тема за поредния анализ на JATO Dynamics и нагледен пример, че светът се върна десетилетия назад - те отново са лукс.
В САЩ цената им средно е скочила с 14 процента за въпросните 7 години. Или повече от $5000. Возило, струвало $39 143 през 2015 г., тази година може да се купи за $44 641.
В Европа поскъпването е още по-голямо. Агенцията изследва пазарите в Германия, Франция, Италия, Великобритания, Испания, Норвегия, Нидерландия и т.н.
В тези страни средната цена на нов автомобил през 2015 г. е била 35 500 евро. След седем лета тя вече е 44 101 - близо 9000 евро.
А в Норвегия скотът е близо две трети, но това не се е отразило на пазара. Тъкмо обратното - страната е №1 в света при електромобилите на глава от населението и като дял от общите сделки.
Но в богатите държави, които подпомагат със субсидии и други мерки, е така. И все пак, показателно е - средно €42 199 пред 2015-а, до 68 677 с днешна дата. Или 63 процента.
Като основната причина е именно смяната от ДВГ към BEV.
Огромна е разликата и във Великобритания - от 32 247 паунда до 46 230 в края на юни.
Най-малко е повишенението в Китай - 5 процента. И то се наблядава най-вече при малките и компактни коли.
Според JATO Dynamics, що се касае за електрическите коли, ако не са субсидиите, на много места вече спирани или поне намалявани, продажбите им биха била много по-малки.
Средната цена на електрическа кола в Европа е 55 812 евро, а в САЩ е дори по-висока, още повече като се има предвид, че двете валети са почти равни - 63 864 долара. На този фон $31 829 си е направо евтиния.
Именно високата цена пречи EV да се купуват още по-масово, макар че в последната година да се наблюдава сериозен ръст. Марките позиционират електричесите си модели предимно в по-високите класове. Това също не е нов извод и има логично обяснение.
А крайната констатация е, че напълно логично Китай се справя по-добре от Европа и Америка с високите цени на суровините - водещата причина за поскъпването на колите.