Д а се рекламира и продава SUV модел на цената на градски автомобил е смел ход. Когато Dacia го предприе през 2010 г., успехът бе огромен. За три години от модела сe продададоха над 450 000 бройки. През 2013 г. той претърпява промени, а през 2017 г. се появи новото поколение, с което компанията обяви, че вече е продала над 2 млн. Сега, три години по-късно, когато бройката гони 2,5 млн., Dacia отбелязва 15-та година на европейския пазар с лансирането на специалната версия Blue Line. Реших, че сините води на Черно море ще паснат идеално на синия Duster, за да отбележа морския старт на това синьо лято, посрещайки първите слънчеви лъчи на 1 юли на брега.
Не възнамерявам да коментирам типичните за нас предразсъдъци, тъй като Dacia е седем години №1 на българския пазар, което е най-добрата контестация за качествата на марката. А от гамата й най-много овации от мен винаги е получавал Duster. Да, той има своите недостатъци, не е помпозен, нито е луксозен, не носи след себе си 40-50-годишна история, но за сметка на това изпъква с други качества: изпитани в десетки милиони километри двигатели, доказано 4х4 задвижване, офроуд качества, сигурност, масивно излъчване. И всичко това на супер достъпна цена.
Базирана на ниво на оборудване Stepway за Sandero и Logan MCV и ниво на оборудване Prestige за Duster, лимитираната серия Blue Line се предлага в пет екстериорни цвята (шест за Duster), включително цвят, който прави своя дебют в гамата на Dacia – син „Метал“. Лимитираната серия предлага богато стандартно оборудване, включително камера за заден ход и заден паркинг сензор, автоматичен климатик и 7-инчов сензорен екран с aудио-навигационна система Media Nav Evolution.
Skoda Octavia влиза в луксозния сегмент (тест драйв)
KIA (д)е-Niro снима нов блокбастър (тест драйв)
В екстериора впечатление правят 16-инчовите стоманени джанти със специални декоративни двуцветни тасове със син център, имитиращи алуминиеви джанти (17-инчови алуминиеви джанти със син център за Duster), страничната колона на вратата с черно лаково покритие (за Sandero и Logan MCV) и страничните огледала в черен цвят с лаково покритие.
Промените в интериора са само козметични. Тук се вижда специалната текстилна тапицерия в черен и син цвят, декоративни елементи в син цвят по въздуховодите и дръжките на вратите, и черно лаково покритие на централната конзола (за Sandero и Logan MCV). За мен по-важното е, че седалките са много удобни, а купето е най-обезшуменото в гамата на марката. Това е постигнато чрез увеличение на шумопоглъщащите материали в кабината и двигателния отсек с 20 до 50%. Предните прозорци са с 0,35 мм по-дебели, а около вратите има повече уплътнения. Резултатът е, че дизеловият двигател се чува ненатрапчиво в купето, дори когато съм го натиснал с магистралните 140 км/ч.
Тук трябва да отбележа един много важен факт: Dacia е единствената марка на българския пазар, която предлага двугоривен (бензин и LPG) двигател за цялата си моделна гама. Новият трицилиндров турбо двигател TCe 100 ECO-G се предлага за Duster, Sandero, Logan и Logan MCV, а Lodgy и Dokker са оборудвани с мотора SCe 110 ECO-G. Аз имах възможността да тествам новия мотор с Logan MCV. Той е с максимален въртящ момент от 170 Нм от 2000 об/мин, като отделя около 10% по-малко CO2 емисии от еквивалентен бензинов двигател, което е особено важен показател в днешно време.
Ford Puma е новият върховен хищник при компактните кросоувъри (тест драйв)
Колкото повече, толкова повече: тестваме BMW X6 M50i
От Dacia изчисляват, че моделите им могат да изминат над 1000 км с два пълни резервоара (с бензин и газ). И макар средният разход на LPG двигател е малко по-висок, общият разход на гориво на километър се намалява с до 30% в сравнение с бензинов двигател и до 8% в сравнение с дизелов двигател. LPG се предлага на около 80% от бензиностанциите в България. Важен факт е, че моделите на Dacia имат достъп до подземни паркинги благодарение на безопасната си система, включваща предпазен клапан, възвратен клапан и ниво на пълнене, ограничено до 80%, и не са засегнати от ограниченията за движение в случай на високи нива на замърсяване на въздуха.
В началото казах, че Dacia започва кампанията за Duster през 2010 г., рекламирайки модела на цената на малък градски хечбек. Десет години по-късно тази философия не се е променила. Специалната синя серия на Duster с дизелов двигател (115 к.с.) струва 33 870 лв. с ДДС, докато дизелово Renault Clio със същия двигател (ниво Zen) се продава за 31 990 лв. Срещу точно 4000 лв. повече (37 870) взимате версията с 4х4 задвижване. И за да придам още малко перспектива на тези ценови сравнения, ще вметна цената на новата Honda Jazz (хибридна е в нейна защита), която започва от 46 990 лв.
Френски шик на ток: тестваме електрическото Renault Zoe
Дързост и красота, епизод 2008 (тест драйв)
Технически характеристики:
Dacia Duster dCi 115 4x4
Размери
Дължина, мм: 4341
Широчина, мм: 1804
Височина, мм: 1693
Междуосие, мм: 2676
Собствено тегло, кг: 1320
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1461
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 115 при 4000
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 260 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 169
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 12,4
Среден разход, л/100 км: 4,7
Вредни емисии СО2, г/км: 123
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 35 944
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 37 870 (Blue Line)