Mercedes-Benz EQS 450+ е черешката на тортата (тест драйв)

За този автомобил се сещам поне дузина клишета, всяко едно от които е вярно, защото той наистина е върхът на сладоледа в сферата на електрическото задвижване.

,
Mercedes Benz EQS 450

, CarMarket.bg

STOP&GO: Батерията е с капацитет 107,8 kWh, която е с 26% по-голяма от тази в кросоувъра EQC 400 4Matic.

Н икога не съм знаел, че клишето в книгопечатането представлява гравюра на изображение или текст върху метал или дърво, която служи за многократко отпечатване. С други думи – шаблон.

Но всички добре познаваме редица шаблонни, изтъркани фрази, лишени от самобитност и оригиналност. Лично аз съм върл противник на стереотипните фрази в речта (и въобще стереотипите в общественото съзнание), но понякога, само понякога няма по-добро изразно средство от клишето.

Седнал съм в S-класата на електромобилите (първото) и в главата ми се редят цял низ от клишета: черешката на тортата, върхът на сладоледа, бъдещето днес и т.н., и т.н. Но трябва да ви кажа следното: абсолютно всяко от тези клишета важи с пълна сила за този автомобил, придавайки му смисъл, без необходимостта да обяснявам с подробности какво имам предвид. Но лично аз бих се самобичувал, ако не задълбая в дебрите на Светия Граал (поредното) за всички фенове на електрическата мобилност. Поправка: на електрическата луксозна мобилност.

 STOP&GO: Във всеки фар е интегриран контролен чип и 1,3 млн. микроогледала, с чиято помощ оптиката проектира на пътя предупреждаващи символи с над 2,6 млн. пиксела.

CarMarket.bg

STOP&GO: Във всеки фар е интегриран контролен чип и 1,3 млн. микроогледала, с чиято помощ оптиката проектира на пътя предупреждаващи символи с над 2,6 млн. пиксела.

Mercedes-Benz лансира огромен брой нови автомобили през последните няколко години, но никой не е толкова важен за имиджа или бъдещето, колкото е EQS. Няма съмнение, че Mercedes-Benz е безспорен иноватор в автомобилната индустрия. Да оставим настрани факта, че той се води изобретател на автомобила, но през десетилетията инженерите на компанията са дали на света редица технологични иновации, например антиблокиращата спирачна система (ABS) и въздушните възглавници (освен всичко друго).

На този фон не бих сгрешил ако кажа, че Mercedes-Benz EQS, първият изцяло електрически луксозен седан, без съмнение най-комплексният и най-високотехнологичен електрически модел до момента, е една чиста демонстрация на мускули и технологичен капацитет на инженерите и дизайнерите на Mercedes-Benz. И тук не става въпрос само за ненормалния, космически (оп, поредният) Hyperscreen, който тук го няма, за мое огромно съжаление, нито за супер бързото загряване на интериора, масажа, Burmester 3D съраунд саунда… Тук става дума за едно общо възприятие.

 STOP&GO: Общото тегло на детайлите от рециклируеми материали възлиза на около 80 кг.

CarMarket.bg

STOP&GO: Общото тегло на детайлите от рециклируеми материали възлиза на около 80 кг.

Започвам с очевидното: EQS е изцяло нов автомобил. Това не е електрифицирана S-класа (по подобие на другите електромобили на Mercedes), а луксозен седан с размерите на S-Class, изграден на нова платформа, достатъчно голяма, че да може да побере огромната батерия с капацитет 107,8 kWh. Това е 5,2-метровият ответен удар на Mercedes срещу всички електромобили, опитващи да привлекат вниманието на най-платежоспособните клиенти. И на тях им се предлага всичко: задно задвижване, задвижване на четирите колела, пробег до… 780 км. И това е само върхът на айсберга (ето пак), не, това е върхът на цял глетчер от технологични решения. При това говоря EQS 450+, а следва 580 и AMG версия със 750 „коня”.

 STOP&GO: Коефициентът на челно въздушно съпротивление на EQS е едва 0,202. Коефициентът при Tesla Model S е 0,208, докато този при Porsche Taycan Turbo  0,22.

CarMarket.bg

STOP&GO: Коефициентът на челно въздушно съпротивление на EQS е едва 0,202. Коефициентът при Tesla Model S е 0,208, докато този при Porsche Taycan Turbo 0,22.

Дизайнът винаги се приема различно от всеки човек, но лично на мен ми хареса много. Бих казал, че изглежда много близо до концепцията, а това винаги е атестат за добре свършена работа от дизайнерите. Ако задълбая, може да използвам термините Sensual Purity дизайнерска философия, съчетана с Progressive Luxury… Но това са красиви словосъчетания от преспакета (между другото, това е първият, който прочитам от начало до край). А науката казва, че в ретината на човешкото око има над 100 милиона пръчици и конуси. Тези сензорни клетки позволяват да се наслаждавам на тази огромна арка, която представлява силуетът на EQS.

Volkswagen сложи батерия и на Tiguan (тест драйв)

BMW M440i Gran Coupe е семейно купе за напреднали (тест драйв)

Такава голяма дъга не съм виждал в нито един друг автомобил и трябва да си призная, че тя е наслада за очите. А тя (заедно с други решения, като прибиращите се дръжки на вратите) е в основата да шофирам серийния автомобил с най-нисък коефициент (0,20) на челно въздушно съпротивление в света. Това, естествено, оптимизира пробега, както и понижава паразитните шумове в купето.

И ако звездичките около основното лого върху черния панел на фронталната зона с площ 2,51 кв. м, 21-цоловите джанти, страхотният металик, естетичните задни светлини, са допълнение към общото визуално впечатление, то абсолютно невидима е работата под шасито. Но с няколко хиляди симулации във виртуален въздушен тунел, дизайнерите са се спрели на крайните аеро панели, за да подпомогнат постигането на тези над 780 км пробег.

 STOP&GO: EQS 450+ разчита на електромотор с мощност 331 к.с. и 568 Нм въртящ момент, които гарантират ускорение до 100 км/ч за 6,2 секунди и разход от 16 до 19,1 kWh.

CarMarket.bg

STOP&GO: EQS 450+ разчита на електромотор с мощност 331 к.с. и 568 Нм въртящ момент, които гарантират ускорение до 100 км/ч за 6,2 секунди и разход от 16 до 19,1 kWh.

Невидимо е и всичко под предния капак, който може да се отвори само от сервиз. Иначе зад левия преден калник има отвор, през който се долива течност за чистачките. Задният електромотор е с мощност 333 к.с., който черпи енергия от батерия с използваем капацитет от 107,8 kWh. Това е около 26% повече спрямо EQC 400 4MATIC. Иновативният софтуер за контрол на батерията (разработен от компанията) позволява актуализации по въздуха. Интересно е, че съдържанието на кобалт в катодите е намалено до 10%.

Обяздваме върховния мустанг: Ford Mustang Mach-E GT (тест драйв)

Peugeot 308 те пренася в „изгубения рай” (тест драйв)

Мощността и теглото от 2400 кг предполагат, че EQS 450+ не е спринтьор (6,2 сек до 100 км/ч). Доста бърз е на зарядната станция, макар и тук да отстъпва на Audi e-tron GT, Porsche Taycan и Tesla. Въпреки това EQS може да се зарежда с до 200 kW на бърза зарядна станция, като за 15 минути може да заради достатъчно ток за изминаване на до 300 км (WLTP). Иначе на 110 kW DC станция батерията се зарежда от 10 до 80% за 31 минути. Пълното зареждане на батерията на 11-киловатово зарядно трае 10 часа, на 22-киловатово – 5. Mercedes-Benz издава сертификат за батерията за срок от 10 години или 250 000 км с оставащ капацитет от 70%.

CarMarket.bg

Цифрите от тестовото ми шофиране бяха следните. Взех автомобила с възможен пробег 445 км, като на централния дисплей видях опция за възможност да го увелича със 129 км (например чрез ЕСО климатизация, +27 км или ЕСО режим на задвижване, +100 км). Изминах 184 км и върнах автомобила с оставащ пробег 249 км при среден разход от 25,4 kWh. За мен това е електромобилът, който ми е показал най-точните параметри за възможен пробег, измината дистанция и оставащ пробег, като в този случай става въпрос за разлика от само 12 км. Отново за пръв път шофирам електромобил на магистрала, без да се притеснявам за пробег и скорост. Не съм падал под 140 км/ч (дори на моменти и малко повече), като максималният разход не надхвърли 28 kWh.

EQS предлага три нива на рекуперация. Чрез планките на волана може да се избере D+, D, D-. Освен това има и програма DAuto, при която се постигна до 5 м/сек² отрицателно ускорение.

 STOP&GO: До 350 различни сензора следят заобикалящата среда и управляват автомобила.

CarMarket.bg

STOP&GO: До 350 различни сензора следят заобикалящата среда и управляват автомобила.

И така, интериорът! Не мога да скрия, че останах разочарован от липсата на ненормалния Hyperscreen, затова тук няма да използвам поредното клише за космическия кораб. Поръчан е със стандартните дисплеи, защото иначе е щял много да се забави. Но кой ли ще е беднякът-милионер, който би си поръчал стандартния интериора с 12,3-инчово плаващо приборно табло пред водача и 12,8-инчов дисплей (вертикален) на централната конзола, след като имаш Hyperscreen, па макар и за 17 хиляди? Вероятно такъв клиент в БГ би бил изкаран в центъра на града и замерян с яйца, за да се засрами от избора си.

CarMarket.bg

Но в същото време осъзнавам, че е нелепо да се оплаквам от интериор, доближаващ се до този на S-Class, нали? Имаме AMG пакет и спортни седалки, а задните изглеждат толкова далеч, че чак се чувствам странно. Мястото за краката е гигантско, обемът в багажника също. Интериорът се пречиства от HEPA филтър, който премахва фините прахови частици, полени и други замърсители на въздуха, реално смрадта от димящите баракуди по пътя не се усеща. Опционалната съраунд система Burmester (налична в автомобила) е с 15 високоговорителя, 15 отделни канала на усилвателя и мощност от 710 вата.

Амбиентното осветление разчита на 190 светодиода, а пътниците в купето може да се радват на 64 цвята. Малките звездички на таблото са наистина впечатляващи на тъмно, които ми напомнят за любимия болид във Ф1, като липсва само червената звездичка на Ники Лауда.

В очакване на прераждането: тестваме ретро класиката Renault 4

Тестваме един от най-големите инфлуенсъри: Nissan Qashqai

EQS е оборудван с камери за лицево разпознаване в приборното табло, които се използват за широк набор асистиращи функции и функции за комфорт. Тук се включва биометрично разпознаване, предупреждение за умора ATTENTION ASSIST, регулиране на страничните огледала до предварително зададена позиция. Стандартно се предлага и пръстов отпечатък за разпознаване на водача.

Тук е моментът да маркирам, че, в зависимост от оборудването, EQS може да разчита на до 350 сензора! Те записват дистанции, скорости и ускорения, условия на осветеност, температура, колко често водачът мига и т.н., и т.н. Тази информация позволява на EQS да се самообучава.

 STOP&GO: Пневматично окачване Airmatic с електронно контролирани амортисьори ADS+ снижава каросерията с 20 мм, ако EQS се ускори над 160 км/ч в режим Comfort. Когато скоростта падне под 80 км/ч, очакването се вдига до заводската настройка.

CarMarket.bg

STOP&GO: Пневматично окачване Airmatic с електронно контролирани амортисьори ADS+ снижава каросерията с 20 мм, ако EQS се ускори над 160 км/ч в режим Comfort. Когато скоростта падне под 80 км/ч, очакването се вдига до заводската настройка.

За поведението на пътя се сещам за поредното клише, като особено впечатляващо е „мазното” преминаване през легналите полицаи. Четирираменното предно и многораменното задно окачване е много близко до това на S-Class. Въздушното окачване AIRMATIC с постоянно регулируема сила на поемане на неравностите ADS+ е стандарт. Нивото на автомобила се снижава автоматично при скорост 120 км/ч с 10 мм в режим Comfort, и с още 10 мм при скорост над 160 км/ч, за да се намали въздушното съпротивление. Когато скоростта падне под 80 км/ч, нивото на шасито се връща на първоначалната си позиция.

Няма как да подмина завиващата задната ос на 4,5 градуса стандартно, но като опция може да завива до 10 градуса (тестовият модел го имаше), благодарение на което EQS прави обратен завой на 10,9 м (като A-Class), а говорим за автомобил с дължина 5,2 м.

Нищо не съм казал за качеството, но се опасявам, че ще прекаля с клишетата. Ще ви кажа само, че в Mercedes има човек, чиято работа е да предвижда всички ефекти върху състоянието на боята, причинени от камъчетата, които движещият се пред вас автомобил вдига. Споменавам това, за да стане ясно в какви детайли се мисли, за да се гарантира качеството, което клиентите на Mercedes търсят и са свикнали да получават.

 STOP&GO: EQS е оборудван със система за рекуперация на енергия до 290 киловата с три нива на интензивност.

CarMarket.bg

STOP&GO: EQS е оборудван със система за рекуперация на енергия до 290 киловата с три нива на интензивност.

Какво не ми харесва? Освен изкуственият звук на ДВГ? Вероятно ще е много „оригинално” да кажа цената от 251 000 лв. с ДДС на тестовия модел, но тя със сигурност не спада към графата минуси. Причината е, че клиентите на този автомобил няма и да се замислят за цената му, няма да го сравняват с Tesla (не дай Боже, пепел ми на езика), защото тези две марки и модели са несъпоставими. Но за сметка на това на ум ми идва една наистина голяма черна точка, която не мога да премълча. EQS е причината да пожелая да опаша личния ми Hyundai i30 с 30 кг динамит и да го взривя, както направи един финландец преди месец-два с неговата Model S.

Изкарах го от шоурума през 2010 г. и макар да стана вече на 12 години, i30 продължава да е много разумно решение по отношение на обем, качество (за този период веднъж дадох 150 лв. за биелетки и маншони) и експлоатационни разходи. Но сядането от EQS в i30 ме върна 2-3 стадия назад в еволюционното развитие на автомобила. Почувствах се сякаш съм проспал последното десетилетие, а реално не съм слизал от нови, скъпи, масови, луксозни, всевъзможни автомобили, но наистина EQS вдига летвата изключително високо.

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Mercedes-Benz EQS 450+

Размери

Дължина, мм: 5216

Широчина, мм: 1926

Височина, мм: 1512

Междуосие, мм: 3210

Тегло, кг: 2400

Електромотор

Макс. мощност, к.с.: 333

Номинален въртящ момент, Нм: 568

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 210

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,2

Среден разход на енергия: 19,8 – 15,6

Електрически пробег, мин – макс (WLTP): 631 - 785

Вредни емисии СО2, г/км: 0

Базова цена на модела, лв. с ДДС: 216 000

Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 251

Mercedes-Benz Mercedes-Benz EQS Mercedes-Benz EQS 450+ Тест драйв