С тилът продава, което е една от причините SUV-имиджът да е толкова популярен. Но ако искате луксозен модел, който е по-динамичен от SUV и по-елегантен от седан – автомобил, който прави изявление – 4-вратите купета предлагат точно това.
Преди 18 години се появи Mercedes-Benz CLS, който отвори тази специфична елетна ниша. За времето си това беше радикален ход, днес той е нещо обичайно, без това да омаловажава по никакъв начин качествата на последния баварски модел, експлоатиращ темата. Става въпрос за Series 4 Gran Coupe, което комбинира атрактивна визия, размекваща капачките на коленете динамика и впечатляващо качество. Всичко това пакетирано в прословутото за баварците забавление от шофирането, подплатено с основните ценности във философията на баварците.
Зад волана на BMW M440i Gran Coupe
Темата за огромната радиаторна решетка на Сeрия 4 вече е наказуема от мен с една цветуща. Това е така не заради факта, че я намирам за красива, а заради нескончаемото и неоригинално мрънкане по темата, което вече се превръща в бял шум. Лозунгите по темата толкова се изтриха, че ще отделя само толкова за „бъбреците” още повече, че Series 4 Gran Coupe е някак по-грациозен от своя двуврат събрат. Това не би трябвало да го казвам, когато сравнявам модели с две и четири врати, но визуалното излъчване на гран купето сякаш ме привлича повече. Броните са нови, дръжките на вратите са скрити, като не трябва да се подценява и фактът, че този конкретен модел е версия M440i. Изваяният преден капак и големите охлаждащи отвори поставят финални щрихи върху дизайна отпред.
Отявлените фенове на BMW сигурно няма да се съгласят с мен, но едва ли ще оспорят визията на профила. Безупречно е оформлението и на задницата, където хоризонталните линии и тесните, стилно затъмнени задни светлини придават широчина и мощ.
Ударението при това купе е поставено върху представката „гран”, която идва да подскаже, че всичко е било съсредоточено отзад. Проблемът на 2-вратката е, че отзад безпроблемно могат да се промъкнат само деца, докато възрастен ще трябва да е ходил на курсове по йога. Интересното е, че след това упражнение попадаш на място с достатъчно пространство за краката. Gran Coupe не е нито по-дълго, нито предлага повече място за краката отзад, но пък има трети предпазен колан и най-вече – малко повече пространство в областта на главата. Не мога да пропусна и отварящата се като на хечбек пета врата, улесняваща товаренето в иначе много големият за подобен клас автомобили багажник.
BMW M440i xDrive Gran Coupe тест драйв
Тази най-потентна версия на Серия 4 Гран Купе разчита на специфични модификации но шасито, включително амортисьори и активен диференциал на задната ос.
Под дългия преден капак е монтирано нещо добре познато, но с щипка подправка от новото време: 3,0-литровият 6-цилиндров агрегат се подпомага от 48-волтова мека хибридна технология с 11 к.с. допълнителна мощност, с което общият брой на конете става 374 и 500 Нм въртящ момент. С Launch Control и 4х4 автомобилът ускорява до 100 км/ч за 4,7 секунди. Тази модификация е като истинско BMW от старата школа. Но за разлика от М3 и М4, двигателят на M440i не е толкова агресивен, усещаш го някак по-улегнат като характер. Разполагаш с наистина впечатляващи динамични параметри, но в същото време не изпитваш онзи страх, който поражда М4.
Същият този агрегат генерира възхитителен саундтрак, който бих избирал винаги пред изкуствения звук на електромобилите така, както винаги бих предпочел Senjutsu на Iron Maiden пред звуците на природата в някое безвкусно СПА.
Както и очаквах, шасито на M440i е идеално балансирано (перфектното разпределение на теглото от 50:50 между двете оси помага), като преимущественото насочване на по-голямата част от 550-те нютон метра към задната ос от M xDrive системата помага да усещаш силното сцепление, но и чувство за забавление, което можеш да изпитваш от шофирането. Когато искаш да пътуваш спокойно, Gran Coupe е също толкова способен. Коледното ми придвижване в натоварения междуградски трафик не бе предпоставка за използване на пълния потенциал на M440i. Затова пък успях да се убедя, че натоварен като шейната на Дядо Колега автомобил с 374 к.с. може да харчи 8,3 л/100 км. Прибирането ми към София бе по-бързо и спокойно предвид по-слабия трафик след празниците, но въпреки това отново останах изумен, тъй като върнах автомобила след 500 км и 8,6 л/100 км. Това е изключително близък параметър до заводския среден разход от 8,2 л/800 км, отличен атестат за баварския гениален инженеринг.
Преимуществата пред Серия 3, на която е базирано гран купето, са няколко. То е по-аеродинамично, а монококът е по-устойчив на усукване. Всички версии на Gran Coupe стъпват на по-твърдо окачване спрямо версиите на „тройките”, като по-спортната ориентация се подпечатва от по-широката следа и по-дълго междуосие. Последното е гаранция за по-висока стабилност и по-привлекателен външен облик. Фактът, че Gran Coupe и идентичен като размери с Coupe (а това са сериозните 4,8 м дължина и 1,85 м широчина) означава, че 4-вратият модел стъпва на пътя по същия начин като 2-вратия си събрат, което е отлична новина.
Купето (било то и във версия Gran) е изключително добре балансиран автомобил, който обожава добрата пътна настилка, а завоите само добавят онази пикантна подправка, която би следвало да върви заедно с автомобил, обозначен с инициалите M440i. Неравностите на пътя обаче се усещат с всички фибри на тялото. Но ако двувратката може да се определи като спортен автомобил, то 4-вратият модел е по-скоро семеен автомобил (с 374 к.с. за разкош), който е прекрасен за управление. Не съм очаквал, но има турбо дупка, която умело се прикрива от отличната 8-степенна скоростна кутия, понижавайки бързо предавки при нужда. Стигне ли стрелката в средния оборотен диапазон, 500-те нютон метра вършат своята магия с прекрасна хармонична нотка. Задвижването на четирите колела е нещо почти (вече) задължително при BMW, още повече, че зимно-летните условия по време на пътуването ми си изискваха въртящ момент при нужда към всички колела.
Забележки към интериора на BMW? Никакви. Луксът е подчертан от много кожа (да ме прощават природозащитниците), отлични седалки (винаги са акцент за мен в баварски автомобил) и задължителната дигитализация и възможности за свързаност. BMW се гордее с огромния си набор от асистиращи системи и гласов/жестови контрол, които само маркирам. Аз лично веднага изключвам някои от асистентите, а италианският ми стил на разговор съпругата често води до намаляване/усилване на звука или смяна на станция. Но пък ако сте с младо гадже може допълнително да го впечатлите. Аз съм от старата школа и се впечатляват от прозорци на вратите без рамки.
В крайна сметна M440i xDrive Gran Coupe е автомобил, който се справя добре (най-меко казано) с абсолютно всичко. Концепцията е оригинална: елегантен, но полезен спортен автомобил. Изпълнението е много повече от добро: изключителен двигател, забавно, но и цивилизовано шаси, качество на топ ниво и три места отзад (плюс сериозен багажник). Правилният цвят на купето прикрива тези дискусионни „бъбреци”, но те не бива да ви притесняват, защото на живо не са страшни, а по-скоро екстравагантни. Цената обикновено е въздържащ фактор, но рекордните продажби на BMW през тежката 2021 г. ми говорят, че баварските клиенти не са впечатляват лесно.
Технически характеристики
BMW M440i xDrive Gran Coupe
Размери
Дължина, мм: 4783
Широчина, мм: 1852
Височина, мм: 1442
Междуосие, мм: 2856
Двигател
Тип: редови, 6-цилиндров, би-турбо
Работен обем, куб. см: 2993
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 374 при 5500-6500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 500 при 1900-5000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,7
Среден разход, л/100 км: 8,2
Вредни емисии СО2, г/км: 182
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: от 132 200
Източник на статията: Vesti.bg