Е дно коалиционно правителство направи така, че днес тази дума е мръсна, всеки я избягва, а управляващите в момента си сърбат попарата, която дробят през последните години. Но у нас почти всичко е доста сбъркано, за политическия живот няма да навлизам в детайли, защото всеки има различен прочит именно на детайлите.
И макар емблематичната сграда в центъра на София да е украсена с девиза „Съединението прави силата”, явно той е загубил значение в днешния ни политико-социален живот.
Volkswagen Amarok
Но именно съединението е начинът за автомобилните компании да устояват на все по-големите икономически предизвикателства. Точно една такава коалиция е в основата днес на пазара все още да се продава VW Amarok, който нямаше да го има, ако не бе обединението с Ford. Двата концерна ще споделят общи продукти, като всеки ще допринася със силните си качества. В случая Ford дава експертизата си при пикапите, за да съществува Amarok. Обратно, VW дава своята MEB платформа, за да изкара Ford електрическия Explorer в Европа.
STOP&GO: Полезното натоварване на товарния леген е увеличено от тон до 1,16 тона.
Всичко това е начин да се пести, защото това ще е един от ключовете за оцеляване. За оцеляване дори на VW, чийто шеф преди дни обяви: „Покривът гори”, пари нема – действайте. В следващите 3 години трябва да бъдат спестени 10 млрд. евро, за да се премине през поредната криза.
И като казвам пестене, не мислете, че новият Amarok е евтин, напротив, той е по-луксозен от всякога. Просто не са вкарвани пари за R&D, ползван е опитът на Ford при пикапите, както Ford ще ползва платформата и опита на VW при електромобилите. На това умните хора казват win-win situation.
У нас веднага ще се намерят такива, които, не разбирайки от бизнес, мислейки, че коалиция е лоша думи, или просто робувайки на остарели стереотипи, вероятно ще започнат да ръсят умни Facebook слогани по адрес на качество и т.н.
STOP&GO: Дълбочината на газене на новия модел е 800 мм, доста над предишните 500 мм.
Аз не съм такъв човек. Знам, че коалиция не е мръсна дума, знам, че благодарение на тази коалиция няма да изчезне поредният модел, и то какъв! Истински, мъжкарски автомобил, задвижван от V6 дизелов двигател, с перманентно 4х4. Та това е нещо, което преди беше стандарт, а днес, на фона на безбройните електромобили и малолитражки, е по-скоро изключение.
Когато видях шестте Amarok-а, паркирани пред шоурума на официалния вносител на марката, възкликнах: „Най-накрая един истински, old school автомобил!” Взимам ключовете за PanAmericana (заедно с Aventura са най-наточените нива на оборудване) с нейния силно изразен офроуд дизайн.
От всичко казано дотук, обобщавам: новият VW Amarok разчита на цялата механика на Ford Ranger, което означава двигатели, скоростни кутии, раздатъчна кутия, дори производство (в Южна Африка се правят и двата).
Това извиква най-важният въпрос: Amarok един ребрандиран Ranger ли е?
STOP&GO: Ъгълът на атака е 29 градуса, ъгълът на отход 21, а ъгълът на страничен наклон между осите също е 21 градуса.
Краткият отвор е: и да, и не. Да, заради горното изречение. Не, заради факта, че от първото поколение бяха реализирани над 830 000, което за този тип автомобил е доста сериозна бройка в Европа. Затова и Volkswagen не са допуснали просто да сложат една емблема и да се надяват, че клиентите им имат къса памет.
Затова са се концентрирали върху дизайна, като отговорните хора са били решени на всичко, за да запазят това, което прави Amarok модел на Volkswagen. От външните панели, еднакви с Ranger са само страничните огледала, дръжките на вратите и покривът (между другото поема натоварване от 350 кг). Всеки друг метален панел е различен, придаден му е специфичният за VW дизайн, от който струи тестостерон.
Картинката е идентична и вътре: единственият общ детайл между двата пикапа и облицовката на покрива. VW са направили Amarok свой собствен продукт, както трябва и както се очаква. Все пак не може да не се отбележи фактът, че има и елементи, които очевидно са Ford-овски, например селекторът за 4WD режимите или дръжките на вратите. Но и тук е оставен подписът на VW, тъй като материалите са променени.
Споменавайки тях трябва да отбележа, че Amarok винаги е бил едно доста луксозно за стандартите на пикапите предложение. Това, което у мен буди леко недоумение, са петте нива на оборудване. На пазар, който върви към намаляване на тази палитра, VW предлага доста богат набор, който за едни е нещо добро, но за други може би не чак толкова, защото това усложнява избора на клиента. А мой приятел си купи Tesla Model Y по „Вайбър”…
STOP&GO: Приборното табло е 12-инчово, 12 инча е и дисплеят на инфотейнмънт системата, но разположен вертикално.
Както и да е, народът го е казал: всеки сам си преценя. Аз прецених и взех ключовете за PanAmericana: натъпкана догоре с оборудване, кожа и Алкантара. Също толкова оборудвана е и версията Aventura, като двете се различават по външния облик: моят тестови автомобил излъчва повече офроуд мощ, докато визията на Aventura е насочена повече към асфалта.
Кожата е в изобилие, има я по волана, седалките, горната част на арматурното табло и панелите на вратите, основните елементи, които виждаш и докосваш в ежедневието си. Няма как да бъде подминат и вертикалният 12-инчов централен дисплей (12-инчово е и приборното табло). С него се контролира операционната система Sync 4 на Ford, която даде сериозен отпор на колегата до мен, който искаше да свърже телефона си. Интересното е, че софтуерните инженери на VW са поработили върху горните леъри, за да придадат визията, с които клиентите на марката са свикнали. Но като цяло това си е операционната система на Ford.
Оценявам бутоните за директен достъп под екрана, които те отвеждат към настройките на климатика, има и физическо копче за силата на звука и др.
STOP&GO: За пръв път моделът идва със заводски all-terrain гуми с до 18-цолови джанти.
Но тъй като този тип автомобили е предназначен за работа, нека погледнем и част от любопитните цифри, макар да се съмнявам земеделците (основната част от купувачите на Amarok, които до средата на годината са двойно повече спрямо цялата миналата година) да го ползват за нещо повече от обход на нивите по време на жътва. Та тази машина е над 115 000 лв.!
Ако не искат да се изръсват с много пари и искат да го ползват за работа, има е версия с единични кабина, но аз се съмнявам някой да купи такава, освен ако не е по държавна поръчка. Иначе Amarok е дълъг 5350 мм, което е с 96 мм повече спрямо предшественика. Междуосието достига 3270 мм, т.е. със 173 мм повече.
Излишно е да констатирам, че това е отворило повече място на втория ред седалки (по традиция омаловажавано пространство при пикапите), както и в нарастване на товарния леген (товароносимост 1,19 тона).
STOP&GO: Дизеловият 3,0 V6 е със 17 к.с. по-мощен от предходния му аналог: 241 срещу 224 к.с.
Ще констатирам обаче, че заможните фермери ще могат да ходят на лов и в най-недостъпните места, тъй като новият Amarok е станал по-проходим. Първо може да гази водно препятствие с дълбочина до 800 мм (преди беше 500), а към това се добавят ъгъл на атака от 29 градуса, ъгъл на отход – 21, ъгълът на страничен наклон между осите също е 21 градуса.
За да изпълнява всичките нужди на клиента, под предния капак е монтиран V6 дизелов двигател с 241 к.с., със 17 к.с. повече от досега и 600 Нм въртящ момент. Той работи с 10-степенната автоматична кутия на Ford, която не е от най-бързите, но върши чудесна работа тук, в автомобил, който не е направен за скорост, а за издръжливост, да може да носи тухли, вар, цимент, каквото трябва, както и да може да минава навсякъде.
За асфалта имаме режими Normal и Eco, а за извън него - Mud/Ruts, Sand, Slippery и Load/trailer. Имаме също Асистент за спускане по наклон, блокаж на задния диференциал, имаме бързи и бавни предавки, въобще всичко за автомобил, който не би трябвало да има проблем да стигне там, където малцина други (от новите в шоурумите) биха се справили.
STOP&GO: Резервоарът на Amarok е 80 л (както досега), но резервоарът за AdBlue е увеличен с 6,3 л до 19,3 л
Има и 2,0-литров дизел, който е доста по-икономичен, струва по-малко, но тази машина трябва (и едва ли има частен клиент, който да предпочете по-малкия двигател) да е с V6.
Тествахме машината и извън пътя, отидохме до Маслен нос на Черното ни море. Поразбих камъните в бъбреците, но поне направихме снимки. Иначе отсечката беше обидно лека на Amarok, но успокояващо за нас, че бяха „обути” с All terrain гуми, затова не му мислихме много през спечения като бетон черен път.
Много по-важно е как се държи на асфалта. Amarok запазва ресорите отзад, но въпреки това ме изненада изключително много на магистралата до Бургас и обратно. Най-впечатлен съм от обезшумяването на автомобила, особено откъм паразитните шумове, генерирани от завихрянията около страничните огледала. Все пак това е гигантски автомобил с вертикална предница. Половината път до Бургас бях зад волана на Amarok, след това се прехвърлих като пасажер в Multivan и първата ми констатация бе, че Amarok е по-безшумен.
STOP&GO: Може да тегли до 3,5 тона прикачен товар.
Amarok не е направен за атака на завои, воланът му има доста голям свободен ход, което не е предпоставка за динамично шофиране. Но и аз не съм очаквал такова нещо. Все пак тук е трябвало да бъде намерен компромис между товароносимост и добро поведение на пътя. Подрусва, разклаща се на магистралата, очаквано, предвид дължината, но не береш грижа на дупките, даже умишлено ги целех.
В крайна сметка трябва да кажа, че коалиция не е лоша дума. Amarok може да е поизгубил част от блясъка на значението Made in Germany, но почти по всички параметри е надраснал предшественика си. Надраснал го е и на цена, но кой ли вече се учудва на подобна констатация. Аз го харесах заради мачо излъчването, мачо задвижването, мачо офроуд качествата му. Мога да му простя някои дребни забележки, но най-много се радвам, че този модел продължава живота си. Да благодарим на Ford за това. Когато карам Explorer EV, ще завърша по същия начин с благодарности към VW.
STOP&GO: Цели 350 кг натоварване поддържа покривът на Amarok, когато е спрял.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
VW Amarok 3.0 V6 PanAmericana
Размери
Дължина, мм: 5350
Широчина, мм: 1910
Височина, мм: 1884
Междуосие, мм: 3270
Маса, кг: 2371
Двигател
Тип: V-образен, 6-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 2967
Макс. мощност, к.с. при об/мин.: 241 при 3250
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин.: 600 при 1750-2000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: n/a
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,0
Среден разход, л/100 км: 8,4
Цена на модификацията, лв. с ДДС: 108 300
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 113 500