З ащо воланът е запазил формата си повече от век? Защото кръглата му форма е най-удобна и в това няма никакво съмнение. Но стремежът на компаниите за оригиналност ги тласка към решения, които често са дискусионни.
Точно такъв е щурвалът (т. нар. yoke steering wheel), който за пръв път бе въведен от Tesla, но доста специалисти се изказаха срещу него. Причината е, че за завъртане на колелата от крайно до крайно положение се налага завъртане на щурвала на 800 градуса, а това е доста неудобно при тази му форма.
Втората компания, която последва Tesla, е Lexus (и Toyota) с електрическия RZ 450e. Но този път японците са се погрижили да осигурят нужната прецизност и безопасност при работата с волана, приличащ на шурвал. Инженерите са разработили променливо кормилно съотношение на волана, с което изпревариха американците.
Колите на клиентите, които изберат опцията с нестандартния волан, ще бъдат оборудвани с т. нар. steer-by-wire система и променливо кормилно съотношение. Това че рече, че връзката между кормилната система и колелата е електронна и се контролира от софтуер. Благодарение на това пълното завъртане на колелата от крайно до крайно положение става чрез завъртане на щурвала на 150 градуса, драматично по-малко от 800-те градуса на завъртане при Tesla.
Най-важното е, че водачите на RZ ще могат да държат странния волан през цялото време, независимо от маневрата.
Говорейки пред Auto News, главният инженер на Lexus Electrified Такасахи Уатанабе казва, че системата steer-by-wire е ключова технология за електрификацията.
“Това е много ефективна функция за електрификация. Тя увеличава връзката между автомобила и водача, смесвайки управление, спиране и ускорение с еднакъв вкус.”
Интересното е, че системата steer-by-wire на Lexus е премахнала всякаква механична връзка. Докато при Infiniti Q50 има такава механична връзка, която служи като гарант в случай на дефект, то Toyota, JTEKT и Denso са разработили два контролни блока, които се поддържат един друг. Единият от тези мотори е монтиран зад щурвала и издава сигнали за въртящия момент на завъртането му, докато другия е монтиран върху кормилната колона и завърта колелата. Тези мотори могат да се задвижват от задвижващата батерия на електромотора, от 12-волтовия акумулатор и от аварийна литиево-йонна батерия.