Гигапресите – гигантите, които променят автомобилното производство

Как масов автомобилен производител печели по $15 000 (бруто) на кола? Това е едно от средствата, които ползва Tesla, но вече и други искат от него. Критиците изтъкват проблемите с качеството

Пламен Георгиев,
гигапреси гига преси

Idra Group

З аменяйки около 60 заварени елемента с един модул, гигантските машини за пресоване на алуминиеви части, произведени от компании, включително доставчикът на Tesla Idra Group, помагат на автомобилните производители да опростят процеса и да намалят разходите с до 40% в някои области.

Tesla е пионер в използването на гигантските пресовъчни машини, познати като Гигапреси, за изработване на големи единични компоненти от каросерията на автомобила, рационализирайки производството и намалявайки използването и на работи.

Те помогнаха на Tesla да се превърне в най-печелившия производител на електрически автомобили.

Критиците казват, че процесът крие рискове за качеството и гъвкавостта, тъй като само един недостатък може да компрометира цял модул и да затрудни ремонта, ако нещо се обърка. Но тъй като индустрията се бори да запази маржовете на печалба на фона на скока на цените на суровините, автомобилните производителите, включително Toyota, General Motors, Hyundai, Volvo Cars и китайският стартъп Nio, се обръщат за помощ към компании като Idra Group.

Основната идея бе да се предостави технология, която може да опрости процеса на производство“, казва генералният мениджър на Idra Рикардо Ферарио пред „Ройтерс”.

Батерийните пакети в момента съставляват 25% до 40% от общата цена на BEV. „Трябва да направиш останалата част по-евтина”, допълва Ферарио.

Производителитe, използващи гигантските машини за пресоване на алуминиеви детайли, твърдят, че могат да намалят инвестициите, необходими за конструирането на шаси - вторият най-скъп компонент на автомобила след двигателя - с 40%, а средната цена на техните части с 30%, казва Ферарио.

"Това е начин да направим електромобилите нещо за всички джобове”, допълва той.

Idra, която е собственост на китайската група LK Industries през 2008 г., прави Гигапреси от 2016 г. Конкурентите са Bühler Group в Европа, Ube и Shibaura Machine в Япония, Yizumi и Haitian в Китай.

Пресоването на големи метални и пластмасови компоненти се използва широко в производството, но този процес за големи алуминиеви части в автомобилостроенето е сравнително нов.

Световният пазар за пресовани алуминиеви детайли е на стойност почти $73 млрд. миналата година, очаква се да достигне $126 млрд. до 2032 г., казва анализ на AlixPartners, базиран на данни от Apollo Reports.

Алуминият е ценен заради ниското си тегло и се използва и за други автомобилни части, включително двигатели. Средното съдържание на метала в произведените в Европа автомобили се е повишило с 20% до 179 кг през трите години до 2019 г. Очаква се да нарасне до почти 200 кг до 2025 г., показва проучване, поръчано от лобистката група European Aluminium.

Най-новата и най-голяма гигапреса на Idra - 9000 - е с размерите на малка къща и произвежда сила на натиск от над 9000 тона. Компанията не разкрива клиентите си, но след като публикува видео на първата Giga Press 9000, готова за доставка, Илон Мъск каза, че е за новия Cybertruck.

Tesla вече използва гигапреси във всичките си заводи, включително този в Грюнхайде, където произвежда Model Y за 10 часа – около 3 пъти по-бързо спрямо производствения процес на конкурентите.

Мога да се обзаложа, че 80% от производителите ще използват гигапреси до 2035 г., поне за електромобилите, базирани на нови платформи”, заявява Ферарио. „Но истинският въпрос е: ще се нуждаем ли от още по-големи гигапреси?”

Източник на статията: autonews.com

гигапреси Giga Presses производство на батерии Tesla Model S P85