Mercedes, Tesla, Polestar и други могат да увеличат мощността на своите електромобили чрез актуализации по въздуха (ОТА). Още 68 к.с. срещу $1195 звучи примамливо, ако сте собственик на новия Polestar 2, или пък на EQS/EQE. Но как работи?
Електромобилите не са като колите с ДВГ, които са хардуерно ограничени. Чрез промяна на няколко настройки в инвертора на едно EV обаче е възможно да се отключи повече мощност, без да се налага да „чипосвате“ мотора.
Основното около електрическия задвижващ тракт се върти около напрежение и ток, последният се измерва в ампери. Токът в електромотора се трансформира директно във въртящ момент, докато напрежението определя скоростта (оборотите) на мотора. Увеличаването на тока за дадени обороти на мотора означава повече мощност (конски сили).
Напрежението в тяговата система остава относително постоянно за дадено състояние на зареждане, така че промяната на тока е начинът, по който електрическите автомобили получават повече или по-малко мощност, предавана към асфалта.
Безопасната граница за поддържане от електрически задвижващ тракт се нарича непрекъснат номинален ток. Токът създава топлина, но докато тази топлина може да се управлява, всичко е идеално. Ако може да се измери топлината, може да се ограничи токът до безопасни нива. Нищо не се разтапя, няма силно пукане и приборното табло не се превръща в коледна елха.
Често обаче е възможно повече от това, тук в играта влиза импулсен ток. Важното е температурата да се поддържа в работния диапазон. Ако има сложна и способна система за течно охлаждане за мотора, батерията и инвертора – с каквато разполагат повечето електромобили – може да се играе с този импулсен ток.
Ако приемем, че автомобилният производител е тествал термичните граници, свързани с краткотрайно увеличаване на тока, и е уверен, че системата може да се справи, марката разполага с актуализацията по въздуха за увеличение на мощността.
Ограничаващият момент е химичният състав на батерията. Повечето автомобилни батерии могат да отдадат наведнъж огромно количество енергия, но задвижването може да не е в състояние да се справи с него. Не малко компоненти може да се повредят.
Потенциалът за добавяне на мощност чрез OTA е огромен. С напредването на технологиите това ще става все по-честа практика. Важното е компанията да може да управлява безопасно този процес.
Може да звучи като измама, че производителят не ви дава всичко, с което автомобилът разполага от самото начало, но в крайна сметка зависи от клиента да реши дали малка горница в мощността си заслужава допълнителна инвестиция.