Как производителите на EV могат да увеличават мощността „по въздуха“

Едно от скритите предимства на електромобилите е, че чрез актуализациите по въздуха може да се увеличи мощността

Mercedes Benz EQS завод поточна линия Зинделфинген

, Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQS

Mercedes, Tesla, Polestar и други могат да увеличат мощността на своите електромобили чрез актуализации по въздуха (ОТА). Още 68 к.с. срещу $1195 звучи примамливо, ако сте собственик на новия Polestar 2, или пък на EQS/EQE. Но как работи?

Електромобилите не са като колите с ДВГ, които са хардуерно ограничени. Чрез промяна на няколко настройки в инвертора на едно EV обаче е възможно да се отключи повече мощност, без да се налага да „чипосвате“ мотора.

Основното около електрическия задвижващ тракт се върти около напрежение и ток, последният се измерва в ампери. Токът в електромотора се трансформира директно във въртящ момент, докато напрежението определя скоростта (оборотите) на мотора. Увеличаването на тока за дадени обороти на мотора означава повече мощност (конски сили).

Напрежението в тяговата система остава относително постоянно за дадено състояние на зареждане, така че промяната на тока е начинът, по който електрическите автомобили получават повече или по-малко мощност, предавана към асфалта.

Безопасната граница за поддържане от електрически задвижващ тракт се нарича непрекъснат номинален ток. Токът създава топлина, но докато тази топлина може да се управлява, всичко е идеално. Ако може да се измери топлината, може да се ограничи токът до безопасни нива. Нищо не се разтапя, няма силно пукане и приборното табло не се превръща в коледна елха.

Често обаче е възможно повече от това, тук в играта влиза импулсен ток. Важното е температурата да се поддържа в работния диапазон. Ако има сложна и способна система за течно охлаждане за мотора, батерията и инвертора – с каквато разполагат повечето електромобили – може да се играе с този импулсен ток.

Ако приемем, че автомобилният производител е тествал термичните граници, свързани с краткотрайно увеличаване на тока, и е уверен, че системата може да се справи, марката разполага с актуализацията по въздуха за увеличение на мощността.

Ограничаващият момент е химичният състав на батерията. Повечето автомобилни батерии могат да отдадат наведнъж огромно количество енергия, но задвижването може да не е в състояние да се справи с него. Не малко компоненти може да се повредят.

Потенциалът за добавяне на мощност чрез OTA е огромен. С напредването на технологиите това ще става все по-честа практика. Важното е компанията да може да управлява безопасно този процес.

Може да звучи като измама, че производителят не ви дава всичко, с което автомобилът разполага от самото начало, но в крайна сметка зависи от клиента да реши дали малка горница в мощността си заслужава допълнителна инвестиция.

Източник на статията: motor1.com

абонамент OTA актуализации по въздуха увеличение на мощността