Сървайвър: автомобилите, останали най-дълго в производство

Някои се появяват и изчезват след няколко години, други просто отказват да се предадат

Dacia 1300

, Dacia

Dacia 1300 e пълно копие на Renault 12

П роизводителите модифицират платформи, за да вградят последните технологични решения за намаляване на теглото или безопасност, префасонират метала, за да примамят клиентите в шоурумите с обещание за нещо ново. Но този разказ не е за модели, които са подвластни на тенденциите, това е разказ за колите, останали на конвейра десетилетия без нищо да се прави по тях.

Renault 12 (1969-2006) – 37 години

Шефовете на Renault вярват, че 12 ще се превърне в истински световен автомобил, продаван във всички краища на света. Това им убеждение се оказва изненадващо вярно. Основните пазари на 12-ката са в Западна Европа, но моделът се продава също в Източна Европа, Северна и Южна Америка и Австралия.

Това е гръбнакът на марката Dacia в продължение на десетилетия. Производството продължава в Румъния цели 26 години, след като последният 12 слиза от поточната линия във Франция. Първата Dacia Logan заменя модела като евтина, базова форма на транспорт.

 Peugeot 405

Peugeot

Peugeot 405

Peugeot 405 (1987-до днес) – 37 години…
Peugeot 405 е видял повече от средния европеец за целия си живот. След скромния си дебют във Франция, моделът прекосява Атлантика в неуспешен опит да покори американския пазар. Това е последният нов модел, който Peugeot продава в САЩ.

Французите имат повече късмет в Иран, където проектираният от Pininfarina автомобил остава в производство и днес. Интересна част от историята на модела е версията Roa със задно предаване, която се предлага за кратно в страната.

 Mercedes-Benz G-Class (1980 г.)

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz G-Class (1980 г.)

Mercedes-Benz G-Class (1979-2017) – 38 години

Mercedes-Benz G-Class е автомобилен еквивалент на американската мечта, преминавайки през социални класи и граници, докато се придвижва от бойното поле към Бевърли Хилс. Той еволюира от елементарен офроудър до един от най-скъпите и желани членове на гамата на Mercedes, синоним на ненадминати офроуд качества и жизнен статут.

Моделът бе заменен през 2017 г. от новата G-Class. Правим това разграничение, защото механичната част от платформа и задвижване се промени кардинално, а интериорът стана супер високотехнологичен и луксозен. Иначе сме наясно, че той и днес продължава да е притегателна сила за конкретна част от родното общество.

 Toyota Land Cruiser 70 Series

Toyota

Toyota Land Cruiser 70 Series

Toyota Land Cruiser 70 Series (1984-до днес) – 40 години…

За разлика от Land Rover, който пенсионира Defender през 2016 г., Toyota успя да намери начин да запази живота на Land Cruiser 70 Series. Автомобилът все още се радва на голяма популярност в негостоприемните части на света, където търсенето на здрави офроудъри с турбодизелов V8 е сериозно.

Гамата включва 2- и 4-врати пикапи, както и 2-и 4-врати SUV-ове. Прави се в Португалия само за експорт, предимно в Африка.

 Mini

MINI

Mini

Mini (1959-2000) – 41 години

С произведени 5,3 млн., оригиналното Mini за британската автомобилна промишленост е това, което са The Beatles за британската музика. Инженерния шедьовър на сър Алек Исигонис стига от черножната дъска до конвейра за едва 27 месеца.

Сместването на четирима възрастни в толкова малка кола не е лесна задача, но най-иновативното решение е под предния капак. British Motor Corporation (BMC) монтира напречно разположения 4-цилиндров двигател с водно охлаждане точно над 4—степенната механична скоростна кутия.

Това решение дори вдъхновява Lamborghini, който първоначално се чудят как да монтират 4,0-литровия V12 зад пътническото отделение на Miura.

Citroen 2CV (1948-1990) – 42 години

Емблематичният френски модел живее десетилетия след срока си на годност, надживявайки наследниците Dyane и Visa. Тайната на дълголетието му се крие не в някакъв таен еликсир, забъркан от Сitroеn, е в неговата простота.

Френската марка прави 5,1 млн. броя от този автомобил, включително 1,2 млн. вана. Броят достига 9 млн., ако в уравнението се включат коли като Ami, Dyane и Mehari.

 Lada Niva

iStock

Lada Niva

ВАЗ 2121/Lada Niva/ Lada 4x4 (1977-до днес) – 47 години…

Lada разработва Niva, за да отговори на търсенето на здрави офроудъри, способни да се справят с предизвикателствата на Сибир. Макар да споделя части с 2101, а той от своя страна с Fiat, Niva е изцяло съветски проект. Лек, компактен и достъпен, той се превръща в хит, най-добре продаваният модел на Lada в Западна Европа.

Производството на модела продължава и днес, като през 2020 г. той предърпя леки промени. Очакванията са през 2025 г. да видим напълно нова Niva.

 Volkswagen Type 2

Volkswagen

Volkswagen Type 2

Volkswagen Type 2 (1949-2013) – 64 години

Volkswagen Type 2 (познат като Bus или Kombi) са ражда, когато нидерландски вносител иска разрешение да дистрибутира Plattenwagen, използван за превоз на части в завода във Вофсбург. Европейците използват Bus за работа, американците се влюбват в къмпинг версията му.

Caravelle/Transporter заменят двете версии, но производството продължава в Латинска Американа, най-вече в Мексико и Бразилия.

Ванът се продава добре в Бразилия дори в началото на предходното десетилетие, но Volkswagen решава да сложи точка на това, а не да харчи пари за въздушни възглавници и ABS. Общият брой произведени модели достига над 10 млн.

 Volkswagen Beetle

Volkswagen

Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle (1938-2003) – 65 години

И най-дълго просъществувалият автомобил е…Volkswagen Beetle. Германия трябва да качи хората на колела. Това трябва да се случи още по заповед на нацистите, но Втората Световна Война не позволява. След края й този проект за малко да премине в ръцете на британци или американци, но никой в тези две държави не го иска.

“Автомобилът не отговаря на фундаменталните технически изисквания за автомобил”, пише представител на британската власт. “Много е неатрактивен за средния купувам. Да се произвежда този автомобил в големи мащаби би било икономически неизгодно начинания.”

Е, историята е на друго мнение. Произвеждан в 15 държави, Beetle достига тираж от 21 млн.

Източник на статията: autocar.co.uk

сървайвър дълголетие дълголетници най-дълго на поточната линия студени досиета