Студени досиета: забравеният „вълк в овча кожа” с V8 от Ferrari

Първата Lancia Thema е един от най-невдъхновяващите луксозни седани, но версията 8.32 е и една от най-вълнуващите, не защото идва с драстични визуални промени (не го прави), а заради двигателя V8 от Ferrari

Пламен Георгиев,
Lancia Thema

, Lancia

Lancia Thema 8.32

Lancia е един от най-реномираните италиански производителите през първата половина на XX век. Основана в Торино от Винченцо Ланча и Клаудио Фоголин, състезателни пилоти на Fiat, марката прави някои запомнящи се модела и технологични решения. Такава са независимото предно окачване, което обединява хидравлична амортисьор и пружина в общ комплект, първата масово произвеждана 5-степенна механична скоростна кутия или първият масово произвеждан V6 двигател.

Самостоятелността свършва през 1969 г., когато Fiat купува марката след сериозни финансови проблеми, в които попада Lancia. През следващите година марката ще придобие култов статус, благодарение на успехите в Световния рали шампионат и по-специално в Група В с Delta Integrale. В същото време серийните й модели започват да губят автентичност.

Точно такъв е случаят с Thema, седан (и комби от 1986 г.), който споделя същата платформа и по-голямата част от купето с Fiat Croma, Alfa Romeo 164 и Saab 9000.

Lancia

Лансиран през есента на 1984 г., моделът е замислен като алтернатива на луксозните немски седани на Audi, BMW и Mercedes. Въпреки висококачествения интериор, приличната моторна гама, комфортното пътно поведение, Thema никога не се и доближава като достоен конкурент на споменатите марки, което кара Lancia да се откаже от нея след десетилетие.

Макар към 1986 г. вече да е ясно, че Thema няма да се доближи до именитите си немски конкуренти, шефовете на Lancia решават да направят да дадат още един аргумент в полза на своето творение.

Този опит е обозначен като 8.32. На външен вид новият спортен модел не се различава по нищо от стандартни, ако не броим 5-спицовите алуминиеви джанти. По-обстойно вглеждане разкрива електрически подвижен заден спойлер, двойни ауспуси и спортни гуми VR15 Goodyear.

Lancia

Нещата стават очевидни, когато предния капак бъде повдигнат и под него се разкрие червен орнамент върху двигателя, върху който е изписано “Lancia by Ferrari”.

Правилно, двигателят идва директно от Маранело. Става въпрос за 2,9-литровия Tipo F105L V8, разработен първоначално за 308 и Mondial Quattrovalvole. Със своите 8 цилиндъра и 32 клапана, двигателят вдъхновява и обозначението 8.32 на модела.

За да може двигателят да се разположи напречно в моторния кош на Thema, инженерите трябва да направят няколко модификации, включително. Свързан с 5-степенна механична скоростна кутия и снабден с инжекцион Bosch KE3 Jetronic, този V8 генерира 212 к.с. и 285 Нм. С тях седанът ускорява до 100 км/ч за 6,8 секунди. Да, днес подобни цифри не впечатляват с нищо, особено когато става дума за V8 двигател, но в средата на 80-те години много малко четириврати автомобили могат да се доближат до тях.

Освен двигателя от Ferrari, моделът 8.32 идва с ABS, чисто нов Servotronic от ZF и подвижен заден спойлер, който вече споменахме. Последният се контролира от водача чрез въртящ се превключвател.

Lancia

Макар екстериорът да не подсказва много за потенциала на машината, в интериора виждаме ръчно изработени дървени декорации и ръчно съшита тапицерия от Алкантара (или опционалната кога Poltrona Frau).

На пътя автомобилът стъпва изключително самоуверено. За това спомага не само V8 двигателят, но и пренастроеното окачване, докато по-големите спирачни дискове се грижат за сигурността.

Lancia Thema 8.32 се прави от 1986 до 1988 г., като за този период са произведени 2370 екземпляра. Следва фейслифтът Series 2, на който е монтиран катализатор и заради който мощността пада с 10 к.с. Той се прави до 1992 г., произведени са 1601 бройки.

Подобно на стандартния модел, 8.32 никога не успява да спечели популярността на конкурентите си от Германия. Това се дължи на невзрачния екстериор, високата цена (почти два пъти по-висока от тази на стандартната Thema) и големите разходи за поддръжката на двигателя Ferrari. Но това не променя факта, че моделът е един от най-вълнуващите седани през 80-те години. Той е толкова добър, че Енцо Ферари използва автомобила за ежедневните си нужди.

Lancia Thema Lancia Thema 8.32 студени досиета Lancia